Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Det er fagets formål at kvalificere de
studerende på teoretisk niveau, til i praksis at kunne bidrage til
og deltage i offentlige indkøbs procedurer som ordregiver eller på
tilbudsgiversiden, med særlige kompetencer indenfor EU
udbudsretten.
- Redegøre for ordregiveres og virksomheders retsstilling på
grundlag af de i fagets pensum beskrevne regelsæt, herunder
identificere og forklare grundlæggende begreber inden for faget i
et klart og korrekt sprog.
- Identificere relevante retlige problemer og argumenter ud fra
et komplekst materiale i konkrete eksempler.
- Placere konkrete problemstillinger i retlige sammenhæng på en
måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets
problemstillinger
- Analysere retlige problemstillinger, argumentere for
forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk
afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder.
- Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og
sammenhængende måde
- Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med
analysen og foretage fagligt begrundede valg af
løsninger.
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Faget forudsætter kendskab til jura
svarende til HA(jur.). |
Prøve/delprøver |
EU
udbudsret:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
3 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler der må medbringes |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internet |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget fokuserer på EU udbudsret. EUF-Traktatens almindelige
regler om fri bevægelighed gælder som udgangspunkt for alle
offentlige kontrakter. Derudover findes direktiver om visse større
kontrakter. I EU blev de gældende udbudsdirektiver vedtaget i 2004,
hvorved nye indkøbsformer blev reguleret, fx konkurrencepræget
dialog, rammeaftaler, elektroniske auktioner og dynamiske
indkøbssystemer – direktiverne fra 2004 er
blevet moderniseret, og nye direktiver er vedtaget
i 2014, med implementeirngsfrist i foråret 2016. I Danmark
forventes en udbudslov, der implementerer det almindelige
udbudsdirektiv, vedtaget i foråret/sommeren 2015. Desuden
findes der en omfattende praksis fra EU Domstolen, som er en
central del af retsgrundlaget på udbudsrettens område - følgeligt
er der stort fokus på læsning og analyse af domme. Det
forventes at der, som det har været tilfældet siden 2012, vil blive
inviteret en international gæsteforelæser, som bidrager med den
nyeste forskning indenfor sit felt.
|
Undervisningsformer |
Fagets pædagogik og
undervisningsformer omfatter dialogforelæsninger, cases og
studenteroplæg. |
Arbejdsbelastning |
Deltagelse i forelæsninger |
28 timer |
Forberedelse til undervisningen |
130 timer |
Fremlæggelser |
10 timer |
Eksamensforberedelse |
57 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Ændringer i skema kan forekomme
Onsdag 14.25-16.05, uge 36-51
|
Foreløbig litteratur |
Grith Skovgaard Ølykke og Ruth Nielsen: Udbud af offentlige
kontrakter, 5. reviderede udgave, Jurist- og Økonomforbundets
Forlag, forventes udgivet i september 2015, diverse domme og
enkelte artikler fra akademiske tidsskrifter eller fra
bøger.
|