2015/2016
KAN-CLMTO1618 Mundtlig interaktion (Tysk)
English Title |
Mundtlig interaktion
(Tysk) |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig |
- Gyde Hansen - Department of International Business
Communication (IBC)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
19-08-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: De studerende skal tilegne sig en høj
mundtlig kompetence på fremmedsproget og kunne anvende denne
professionelt i komplekse kommunikationssituationer. De studerende
skal kunne analysere den talte teksts virkemidler i dybden,
herunder elementer der kan vanskeliggøre forståelse, kunne afkode
argumentationsformer og inddrage kulturelle og sproglige
problemstillinger af relevans for den præcise forståelse af
interaktionen. |
Prøve/delprøver |
Mundtlig
interaktion (Tysk):
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 1 side |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der stilles en ny opgave og der skal
udarbejdes et nyt oplæg, jf. eksamensplanen
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Mundtlig individuel prøve på baggrund af en stillet opgave på
dansk i form af en case/kommunikationssituation.
Den mundtlige prøve finder sted på det pågældende fremmedsprog.
Forud for den mundtlige prøve skal den studerende redegøre for sin
interaktionsstrategi i form af et oplæg som skal afleveres inden
den mundtlige prøve. I prøven indgår samtale og diskussion af den
valgte strategi og dens virkemidler.
Omfang/varighed
Til udarbejdelse af det skriftlige oplæg gives en forberedelsestid
på 24 timer og det afleveres jf. eksamensplanen. Oplægget skal være
på maks. 1 side a 2275 typeenheder.
Det mundtlige forsvar kan tidligst finde sted 1 uge efter
afleveringen.
Til den mundtlige eksamination afsættes 30 minutter inkl. votering
og feed-back.
Målbeskrivelse
Den studerende skal kunne
• interagere professionelt under overholdelse af sprogets
grammatiske, idioma-tiske, stilistiske, terminologiske og
udtalemæssige normer
• udarbejde en strategi for interaktion på basis af en
udleveret case/kommunikationssituation
• selektere den mest hensigtsmæssige strategi og redegøre
fyldestgørende for denne i forhold til sproglige og interkulturelle
problemstillinger med inddragelse af kursets teoretiske
tilgange.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Kursets teoretiske indhold omfatter
elementer af interaktionsanalyse, viden om receptive og produktive
strategier på fremmedsprog, diskursanalyse og pragmatisk analyse. I
tilknytning til læsningen af det teoretiske materiale arbejder de
studerende i teams med tekster som tager udgangspunkt i aktuelle
erhvervs- eller samfundsrelaterede problemstillinger. Der arbejdes
med Real Time cases og workshop-forløb der fokuserer på reception,
analyse af argumentation og kommunikationsstrategi. Desuden er der
fokus på at de studerende tilegner siginteraktionsorienterede
mundtlige strategier på fremmedsproget således at deres evne til at
indgå i komplekse, interkulturelle kommunikationssituationer på
fremmedsproget professionaliseres. |
Undervisningsformer |
Forelæsninger m.v. |
Foreløbig litteratur |
Se nærmere oplysninger for det
enkelte sprog på LEARN |
Sidst opdateret den
19-08-2015