2015/2016 KAN-CLMTO3007U Ord og tekst i kontekst ( Tysk)
English Title | |
Ord og tekst i kontekst (Tysk) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 19-08-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Formålet med undervisningen er at de studerende skal tilegne sig teoretisk viden om sprog og tekst og anvende denne viden dels analytisk og metateoretisk, dels praktisk og anvendelsesorienteret. De studerende skal således blive i stand til at kommentere, analysere og kritisk tage stilling til egne og andres sproglige produkter på fremmedsproget. Endvidere skal de erhverve færdighed i at anvende deres viden om sproglige strukturer og disses funktion i givne kontekster til selv at producere korrekte og adækvate tekster på fremmedsproget. | |||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Med udgangspunkt i autentiske tekster
der repræsenterer forskellige genrer og teksttyper, arbejder de
studerende med udvalgte emner inden for sprog- og tekstteori som
kan gå fra mikroniveau over tekstniveau til makroniveau. Der kan
lægges vægt på relevansen af sammenhængen mellem de forskellige
niveauer, ligesom fokus, hvor det er relevant, kan lægges på
kontrastive aspekter. Mulige emner kan være
• leksikalisering og ordforråd i tekster • præsentation, ordning og vægtning af informationer inden for sætningsgrænsen • sammenkædning af informationer ud over sætningsgrænsen • reference • modalitet • sproghandlinger, direkte og indirekte • polyfoni markører • præsuppositioner, implikaturer, etc. I undervisningsforløbet udarbejder de studerende et antal eksamensskriveøvelser på fremmedsproget på maks. 8 sider a 2275 typeenheder. Der gives feed-back på opgaverne. I eksamensskriveøvelserne trænes de studerende i at anvende korrekte strukturer og vendinger i produktion af tekster på fremmedsproget med inddragelse af de relevante pragmatiske og kommunikative overvejelser. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Forelæsninger m.v. | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Se litteratur på fagets side på LEARN |
Sidst opdateret den
19-08-2015