2015/2016 KAN-CMLMV1014U Fra idé til Kandidatafhandling
English Title | |
Fra idé til Kandidatafhandling |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 30 |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Secretary Tine Silfvander - ts.iadh@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 17-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Det overordnede formål med kurset er
at give de studerende kompetencer til at håndtere de faser og
processer de skal igennem i forbindelse med den efterfølgende
kandidatafhandling. Det samlede formål er at de studerende får en
forståelse for sammenhængen mellem problemformulering, metode,
teori, analyse, læring og dermed at hele afhandlingsforløbet kommer
til at foregå som en stadig interaktion mellem processens enkelte
dele.
I løbet af kurset arbejdes med det videnskabsteoretiske udgangspunkt for udvælgelse af emne, problemformulering og afgrænsning. Den studerende skal kunne udvælge og afgrænse et tema/emne som er fagligt relevant som et speciale. Den studerende skal kunne identificere og argumentere for valget til en kandidatafhandling. Den studerende skal kunne præsentere og argumentere for en problemformulering, der vil kunne fungere som udgangspunkt for valg af metode, litteratursøgning, indsamling af empiri, anvendelse af teori samt analyse af data. Den studerende skal kunne forklare, diskutere og vurdere ovennævnte, hvor stoffet fra lærebøgerne og pensum anvendes med kritisk refleksion. Efter valgfagets afslutning skal den studerende kunne anvende grundlæggende metode, argumentere for undersøgelsesdesignet til den valgte vidensproduktion. Den studerende skal kunne præsentere viden om projektstyring til en kandidatafhandling. Den studerende skal kunne kvalitetssikre den valgte metode og kunne præsentere en metoderedegørelse. Den studerende skal kunne vurdere den valgte metodes generelle anvendelighed i forhold til det givne problemfelt og den valgte metodes anerkendelse inden for det pågældende forskningsfelt. Den studerende skal kunne skrive et godt og korrekt akademisk sprog, der er klart, præcist og med brug af den relevante terminologi, sammenhængende struktur af argumenter og korrekt brug af kilder og referencer. Kurset tager sigte på at opfylde følgende delmål:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Ingen specifikke forudsætninger eller begrænsninger, men der opnås størst udbytte hvis man arbejder med kandidatafhandlingen mens man følger kurset | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
”Fra ide til kandiatafhandling” omhandler foruden teori, begreber og faglige metoder den kreative proces i vidensproduktionsprocessen, læringsprocesser og inspiration om videnskabsteori. Valgfaget styrker den videnskabelige aktivitet og processen ”fra idé til kandidatafhandling”. Kandidatafhandlingen er den sidste, den vigtigste og for mange den sværeste del af studiet. Valgfaget giver inspiration til at planlægge dette inden den første fase af kandidatafhandlingen starter. Valgfaget er ikke et egentligt skriveseminar, men indeholder mange gode råd til studerende og retningslinjer for projektstyring. Så fokus er på det gode kandidatprojekt. Det er ikke nødvendigt, men kan være en fordel at den studerende har valgt tema og emneområde. Valgfaget giver imidlertid inspiration til valg af kandidatafhandling.
De personlige kompetencer styrkes inden for den
samfundsvidenskabelige metode, videnskabsfilosofisk ståsted,
arbejde med projekter, undersøgelser, forskning og
vidensproduktionsprocessen .
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Kurset er opdelt i flere
hovedkomponenter
forelæsninger undervisning foredrag workshopper med diskussion og oplæg informationssøgning tests Workshopperne er beregnet til at de studerende arbejder selvstændigt med stoffet under vejledning fra læreren, som deltager i workshopperne. De studerende skal i forbindelse med workshopperne arbejde med udvælgelse af tema og forskellige emner, typer af problemformuleringer, afgrænsning og relevant metode. Workshopperne vil være præget af diskussion og fremlæggelse således at input fra diskussionerne kan indgå i den eksamensskriveøvelse opgave, som udarbejdes i løbet af kurset og som koncentrereres om udvælgelse af emne, problemformulering og afgrænsning. Opgavens omfang er op til maks. 4 sider a 2275 typeenheder. Der gives feed-back på opgaven. |
|||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||
Ændringer i skema kan forekomme
Hold A: Torsdag 08.00-09.40, uge 36-41, 43-48 |
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Pensum: ’Erik S. Rasmussen, Per Østergaard og Suzanne C. Beckmann
(2006). Essentials of social science research
methodology.Odense, University Press of Southern
Denmark.
Supplerende: Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen m.fl. (2005). Den Gode Opgave.Forlaget Samfundslitteratur.Ib Andersen (2011) Dataindsamling og spørgeteknikker i projektarbejde inden for samfundsvidenskaberne. Forlaget Samfundslitteratur. Ib Andersen (2008). Den skinbarlige virkelighed. Forlaget Samfundslitteratur. |