2015/2016 KAN-CMLMV1016U EU's klimapolitiske udvikling – Udfordringerne i klimapolitikken set i dansk, europæisk og globalt perspektiv
English Title | |
EU's klimapolitiske udvikling – Udfordringerne i klimapolitikken set i dansk, europæisk og globalt perspektiv |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Lars Abel. Secretary: Tine Silfvander ts.iadh@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 26-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Bestået BA og viden om det europæiske og internationale samarbejde f.eks. som led i Europæiske Studier (IKK) | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Klimapolitikken står fortsat højt på den globale dagsorden. Uanset at FNs Klimatopmøde i København COP 15 i december 2009 og efterfølgende COP'er ikke er resulteret i en forpligtende aftale, var det første gang i København, at det lykkedes at samle lederne af de fleste lande i verden udelukkende for at diskutere klimapolitik. Ved COP 16 i Mexico i 2010 nåede man til enighed (minus 1) om en aftale, som satte særligt fokus på COP 17 i Durban, Syd Afrika i 2011. Her blev der skabt en vis enighed om at fortsætte processen om Kyoto-protokollens fremtid, især med pres fra EU. COP 20 i Lima i december 2014 pegede konstruktivt i retning
mod COP 21 i Paris december 2015, hvor man håber, at der kan indgås
en global forpligtende aftale. I mellemtiden har USA og Kina i
november 2014 indgået aftale om at reducere landenes CO2-udledning.
Basal viden om organisationer, spilleregler og aftaler indenfor klimaområdet er en nødvendig forudsætning hos fremtidens virksomhedsledere. Samtidig kræver det en målrettet aktiv indsats, strategisk tænkning og kreativitet fra danske virksomheder og organisationer, som ønsker at bidrage til at modvirke klimaforandringerne, og som ønsker at medvirke til at sikre deres egne fremtidige forretningsgrundlag.Klima og miljø udgør således en stor udfordring og nye muligheder for virksomhedsledelsen. Det er vigtigt ikke blot at tale om klimaet, men også at udvikle værktøjer til udformning og implementering af en virksomhedsstrategi, som kan være med til at positionere virksomheden. Den nu tidligere danske EU-kommissær Connie Hedegaard har 2010 - 2014 haft ansvaret for udviklingen af EU's klimapolitik. Der sættes fokus på udviklingsprocessen i EU's klimapolitik og EU's positionering i forhold til de andre aktører. De studerende inddrages aktivt gennem aktuelle temaer og diskussioner om, hvordan man kan modvirke klimaforandringerne uden at forringe samfundsudviklingen.Målet er at skabe en fælles forståelse for, hvordan klimaudfordringen kan håndteres, og at det kræver handling og interaktion fra alle aktører. Det er hensigten at formulere såvel konkrete initiativer som
spændende nye ideer, der kan være medvirkende til at drive en mere
bæredygtig udvikling af samfundet. Ambitionen er, at miljøhensyn
kan kobles med økonomisk vækst og forandring. Det er derfor vor
forventning, at vi ved at synliggøre danske indsatser kan inspirere
endnu flere til at tænke klima strategisk ind i deres dagligdag.
Der fokuseres på de helt aktuelle klimapolitiske udfordringer på den globale politiske scene. I takt med udviklingen af EU's klimapolitik er det hensigten at involvere/engagere de studerende i politikudviklingen på et strategisk og taktisk niveau, hvor også erhvervslivets muligheder søges kortlagt. Kildesøgningen fortsætter for konstant at være fuldt opdateret i forhold til den dynamiske omkring klimaudfordringen. Erfaringerne fra tidligere undervisningsforløb – samtidigheden med optakten til det årlige COP – viste sig at virke særligt inspirerende på de studerende. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Faget gennemføres som forelæsninger, studenterpræsentioner, dialog og case-diskussioner. | |||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Ændringer i skema kan forekomme
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
|