2015/2016 KAN-CPSYO1061U Perspektiver på Projektledelse
English Title | |
Perspectives on Project Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/student-hub/aabningstider-og-kontaktinformation | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-10-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Følgende læringsmål er gældende for
faget:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||||
Faget forudsætter kendskab til organisationer og virksomheders funktioner og opgaver, herunder behovet for løbende fornyelse gennem projekter af forskellig art: F.eks. som produktudvikling, organisationsudvikling, udvikling af nye produktionsformer, markedsføringskampagner, nye markeder og strategiudvikling. | |||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Som forberedelse til udarbejdelse af miniprojektet, der indleveres før den mundtlige eksamen: Udarbejdelse af temabeskrivelse for miniprojektet med angivelse af deltagere, emne, eventuel case og tentative analyser. Afleveres elektronisk.
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Alle studerende skal undervejs i undervisningen på et aftalt tidspunkt være aktive i en mundtlig fremlæggelse for resten af holdet, i et emne/opgave der aftales med underviseren. Fremlæggelsen kan også bestå i en analyse eller kritik af et andet indlæg eller emne. Fremlæggelsen kan foretages som del af en selvvalgt gruppe, der ikke behøver at være den samme gruppe, som man skriver miniprojekt med. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Fagets overordnede faglige og læringsmæssige mål er at sætte den studerende i stand til at problematisere og lede et projekt i en organisatorisk kontekst. Den centrale pointe, er, at forskellige perspektiver har betydning for forståelsen af projektet, udfordringerne og hermed for den type ledelse der søges gennemført. Organiseringen og ledelse af et projekt får stigende betydning for mange organisationer, hvad enten det er privat eller offentligt regi. Udvikling implementering og projekter går hånd i hånd og kompetent projektledelse vil således have stor betydning for mange typer af opgaver og områder i virksomhederne. Faget er bygget op omkring en række perspektiver på projektledelse med den formelle og uformelle organisation som omdrejningspunkt. Perspektiverne dækker forskellige organisatoriske paradigmer som f.eks.: det administrative (strukturelle); det politiske; det ressourcebaserede; et vidensbaseret; et løst koblet og et netværk proces perspektiv. Ud fra disse perspektiver udvikles deltagernes forståelse for hvilke former for ledelse og ledelsesteknologier der er til rådighed indenfor hvert perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
En blanding af forelæsninger, oplæg til diskussione og de studerendes præsentation af udvalgte tekster samt udvalgte inviterede praktikere der fortæller om deres egne cases. | |||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Der arbejdes i skrivende stund på en lærebog om projektledelse med et dansk forlag som vil blive suppleret med artikler repræsenterende de forskellige perspektiver. Lærerbogen vil være tilgængelig som e-bog eller i kladde.
|