For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: De studerende forventes efter at have
fulgt faget at:
- Demonstrere indsigt i HRD feltets problemstillinger, lærings-
og kompetenceteorier, og praktiske dilemmaer
- Foretage teoretisk baserede analyser indenfor HRD feltet
- Sammenholde og diskutere HRD teoriernes begreber,
analysemetoder og bidrag til hinanden (og dermed gå på tværs i
fagets litteratur)
- Forholde sig refleksivt og kritisk til praktiske
problemstillinger og teoretiske udfordringer i HRD-feltet
- Identificere muligheder og begrænsninger i HR
udviklingsinitiativer og læringsteorier både i et individuelt og et
organisatorisk/erhvervsøkonomisk perspektiv
|
Formålet med undervisningsforløbet er at rette et kritisk
teoretisk blik mod, hvordan læring i arbejdslivet tænkes og gøres.
Faget åbner læringsfeltet op, ved at belyse og diskutere nogle af
de centrale debatter, dynamikker, problematikker og dilemmaer, der
gennem tiden har konstitueret feltet, og som præger det i dag.
Desuden er det ambitionen at vise, hvordan læringsbegrebet ligger
som en underliggende præmis for de fleste HRM-praktikker;
eksempelvis kompetenceudvikling, medarbejderudvikling, talent
management, evalueringspraktikker, vidensdeling mv. Hermed er det
sigtet at udvikle de studerendes analytiske forståelse for læring
og deres evne til, som refleksive HRM praktikere, at arbejde
professionelt med læring og udvikling i en HR sammenhæng. Det
praktiske sigte vil ikke mindst blive understøttet af at vi løbende
vil sætte det læringsteoretiske landkort i spil i forhold til
empiriske cases, praktiske problemstillinger og øvelser. Formålet
med undervisningen er:
• At opsummere væsentlige pointer fra det læringsteoretiske felt.
• At styrke de studerendes analytiske kendskab til de
læringsteoretiske strømninger og begreber, deres styrker og
begrænsninger.
• At give et kritisk indblik i nogle af de centrale
læringsteoretiske positioner, deres syn på læringens væsen og
virke, såvel som deres konsekvenser – samt at forstå de
organisatoriske og samfundsmæssige udviklingstendenser, der
påvirker læring i arbejdslivet.
• At oparbejde erfaring med at arbejde refleksivt med
læringsprocesser og at skærpe evnen som HRM-praktiker til at drage
nytte af de tanker og erfaringer om læring, der kendetegner HRD
feltet.
•
Faget stiller skarpt på læringstemaet i relation til HRD feltet.
Hvad er læring? Hvordan lærer vi? Hvordan lærer man at lære?
Hvordan lærer vi at få andre til at lære? Hvorfor læring? Hvad kan
læring? Hvordan bruges læring? Hvilken rolle har læring i HR
praksis? Undervisningen vil forfølge disse spørgsmål. Vi vil læse
tekster om forskellige læringsteorier (fra behavioristiske
læringsforståelser til nyere social læringsteori) og sætte fokus på
deres forskellige menneskesyn og implikationer for HRM arbejdet. I
tematiseringen af læring iværksætter vi et eksplicit organisatorisk
og sociologisk blik. Læring foregår aldrig i et tomrum, men er
altid indlejret i en praksis og kan derfor ikke forstås uafhængigt
af sin kontekst. Via tematikker så som nye organiseringsformer,
læringsmåder, evalueringsregimer og vidensdeling vil vi udforske,
hvordan lærings- og udviklingsprocesser både formes af og former
den organisatoriske og samfundsmæssige kontekst som de er en
del
|
I faget anvendes forskellige
undervisningsformer for at understøtte fagets forskellige
læringsmål. Forelæsningen vil være et gennemgående format, men
derudover vil de studerende også skulle arbejde case-baseret,
arbejde i grupper (hjemme og på stedet), lave oplæg for hinanden,
deltage i panel-diskussioner, summeøvelser og skriveøvelser. Udover
dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk.
Mulighed for at personalejura samt international HRM indgår i
eksamen |