2015/2016 MA-MMPAO1012U Metode 1. år
English Title | |
Scientific Method 1st year |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 2 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-12-2015 |
Læringsmål | |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Metodefagets formål er at styrke de
studerendes viden om og håndtering af en problemorienteret og
problemstyret projekttilgang. Faget skal levere byggestene til den
kompetenceprofil en MPA’er forventes at have – således skal
metodefaget skabe grundlag for, at MPA’eren kan udvikle ’analytisk
kraft’ (evne til analytisk tænkning), ’refleksionskraft’
(kompetence til kreativ analyse) og ’(selv)kritisk evne’ i relation
til uddannelsens fag og projekter.
De studerende skal tilegne sig viden om videnskabelige positioner og metoder, så de kan foretage begrundede valg/fravalg i et projekt og dermed blive i stand til at arbejde stringent og konsistent i forhold til et projektdesign. |
|
Prøve/delprøver | |
Faget har fælles prøver med | |
MA-MMPAO2005U | |
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |
Metodeworkshops på 1. semester
I første semester introduceres de studerende for fire elementer, som et elstruktureret projekt bør indeholde (i fire undervisningsgange):
De studerende arbejder med konkrete øvelser mellem workshoppene, der inddrages i undervisningen. Målet er, at de studerende får egen, praktisk erfaring i at arbejde med de fire elementer.
Metodeworkshops på 2. semester
Performance, ressourcer og resultater. Aktørnetværksteorien arbejder med et "symmetriprincip", der bl.a. indebærer, at man i analysen af sit empiriske materiale er særligt opmærksom på, hvilken rolle såkaldte non-humane aktører spiller, og hvilke relationer (netværk), de indgår i.
|
|
Undervisningsformer | |
Hvilke pædagogiske former vil blive
anvendt?
Undervisningen vil bestå af en blanding af dialogbaseret underviseroplæg (især på første semester), deltageroplæg, skriveøvelser og gruppe- og plenumdiskussioner. Undervisningen vil knyttes tæt til de øvrige fag, som de studerende undervises i med henblik på at gøre de metodemæssige problemstillinger så relevante for de studerende som muligt. |