2015/2016 BA-BFILO1303U Regnskab og økonomistyring
English Title | |
Accounting and Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 13-08-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: De studerende vil i dette fag blive
trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og anvende
regnemodeller til løsning af disse. Samtidig hermed trænes de
studerende i at kunne vurdere de præsenterede teoriers
forudsætninger og anvendelighed
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Faget kan undervises på enten engelsk eller dansk.
Faget er en vigtig del i skabelsen af den tværfaglige profil som er grundlaget for HA(fil.). studiet. Faget giver således en grundlæggende introduktion og forståelse for virksomhedens økonomiske beslutningssituationer Faget medvirker til dannelsen af en grundlæggende økonomisk forståelse for såvel ideelle, rationelle informationsbehandlings- og beslutningsmetoder som for de reelle organisatoriske vilkår for beslutningstagen og informationsanvendelse. Vi vil i faget præsentere en lang række klassiske modeller og teorier, der er helt nødvendige for forståelsen af virksomheders beslutningssituationer. Faget danner et væsentligt grundlag for den videre diskussion og refleksion af erhvervsøkonomiske problemstillinger på HA(fil.). studiet som en kombinations-uddannelse. Vi har sammensat en gruppe af erfarne og engagerede folk til faget, der alle har erfaringer med undervisning af HA(fil.). studerende, og i at sikre de studerende udvikler evnen til at lave beregninger og forholder sig kritiske og reflekterende til tallenes klare tale og deres formidling. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen bygger på
fælleslektioner og holdlektioner der gennemføres som lærerstyret
dialog med relaterede studenterforberedte og studenterpræsenterede
cases. Fælleslektionerne vil dække de væsentligste emner i pensum
og blive understøttet i holdlektionerne af cases for at illustrere
og perspektivere teorien. Det forventes, at de studerende deltager
særdeles aktivt såvel ved fælleslektionerne som i holdlektionerne.
I forbindelse med undervisningen lægges der op til løsningen af et
antal øvelsesopgaver. Disse vil blive lagt ud på LEARN løbende.
LEARN vil blive anvendt til distribution af dokumenter til og fra de studerende. Al materiale fra de respektive holdlektioner skal såldes hentes på LEARN. Modul, emne og antal lektioner: Regnskab:10 lektioner Økonomistyring:12 lektioner Beslutningstagen:18 lektioner Opsummering:2 lektioner I alt:42 lektioner |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
|