Videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
max. 5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af gruppesynopsis til den ordinære eksamen, men været
syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af den
allerede indleverede synopsis.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af synopsis
på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige
sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere fastsat frist
indleverer en individuelt udarbejdet synopsis.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af synopsis til den
ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles omprøven normalt på basis af den indleverede synopsis. Den
studerende kan dog vælge inden for en nærmere fastsat frist i
stedet at indlevere en ny individuelt udarbejdet
synopsis.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel mundtlig prøve på basis af essay i et selvvalgt emne
udarbejdet i grupper.
Prøvesprog: Dansk
ved den mundtlige eksamen forventes det at den studerende
fremlægger hovedpunkterne i gruppesynsopsen og vurderer dens
holdbarhed og pålidelighed og kommenterer evt. fejl fundet siden
afleveringen på en sådan måde at eksaminatorerne overbevises om, at
den studerende har bidraget rimeligt til det skriftlige produkt..
Derefter diskuteres nogle af de punkter nævnt i synsopsen, som den
studerende gerne selv vil gøre noget mere ud af. Den studerende kan
også vælge at fremlægge konsekvenserne af at anlægge et yderligere
paradigmatisk synspunkt eller metode på problemet og vurdere,
hvilken indflydelse, det ville have på det samlede resultat. Det
kan forventes at eksaminatorerne vil stille mindst et spørgsmål i
pensum, der ikke er behandlet i
synopsen.
|
|
Pensum:
1. Nygaard, C. (2005): Samfundsvidenskabelige analysemetoder,
Samfundslitteratur Kap. 1, 2, 3,4, 5, 6, 7 (SA)
2. Brier, S. (2006): Informationsvidenskabsteori,
Samfundslitteratur, 2. udg. Kap.1,2 til s.132, 3, 4, 5 til s. 223
og 7. (IVT)
3. Thurén, Torsten (1996): Videnskabsteori for begyndere,
Munksgaard.
4. Brier & Johansson (2014): EOK videnskabsteori.
(KOMP)
Inholdsfortegnelse i kompendium:
Collin og Køppe: Humanistisk Videnskabsteori, Kap. 8:
Strukturalisme, s. 200-218 = 19 sider.
Elling, Bo: Kritisk Teori. Fuglsang og Bitsch Olsen (2004)
Videnskabsteori i Samfunds-videnskaberne. Roskilde
Universitetsforlag s. 207 – 230 Vejledende information
og Øvelsesopgaver med tilhørende
tekster
|