2016/2017 BA-BFILO1318U Ledelsesfilosofi
English Title | |
Management philosophy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-08-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Studerende skal i grupper af 3-4 lave et interview med en leder og fremlægge analysen af interviewet. Ved en ikke godkendt præstation eller sygdom ved fremlæggelsen gives der mulighed for, inden eksamen, at aflevere en skriftlig redegørelse for interviewet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget introducerer dig til ledelse i et bredt filosofisk og idehistorisk perspektiv. Fokus i faget er på hvorfor ledelse er vigtig, hvad ledelse er et svar på og hvordan vores dagligdags forventninger til ledere kan forstås i lyset af en række forskellige ledelsesfigurer, såsom lederen som autoritet og forbillede, suverænitet og forfører, hyrde og pragmatiker. Faget arbejder med tekster fra filosoffer såsom Platon, Aquinas, Machavelli, Bodin, Hobbes og Foucault, samt med kanoniske tekster fra den nyere ledelseslitteratur, såsom Drucker, Taylor og McGregor. Kurset er bygget op som et blanding af forelæsninger, case-arbejde og et forløb hvor de studerende skal interviewe en leder og analysere hendes udsagn baggrund af fagets tekster. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er en blanding af forelæsninger, caseundervisning, fremlæggelse og konkrete øvelser | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aquinas, Thomas: On Princely Government, i D’Entrèves,
A. P. (ed): Aquinas. Selected Political Writings, Oxford
1948, pp. 3-9; 73-83.
|