2016/2017 BA-BHAAV1008U Kvalitative metoder
English Title | |
Qualitative methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 21-04-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||
Dette fag er en indføring i akademisk opgaveskrivning, kvalitative metoder og videnskabsteori henvendt primært til de studerende, der ønsker at bruge kvalitative metoder såsom interviews, observationsstudier eller dokumentanalyse i deres bachelorprojekt eller speciale.
Samtidig er viden om og anvendelse af kvalitative metoder af stor mere generel betydning for organisationer i dag. Stort set alle analyser af organisationer og deres praksisser benytter sig af kvalitative metoder som fx interview med nøglepersoner og studier af organisationens centrale dokumenter, hjemmesider mv. Hvis man vil undersøge fx strategisk adfærd, indførelsen af styringssystemer eller organisatoriske forandringsprocesser, kommer man ikke uden om anvendelsen af kvalitative metoder, som fx interview, dokumentstudier og kvalitative observationsundersøgelser. Da flere og flere grundbøger i kvalitative metoder tager konkret afsæt i business-studier, fx Justesen og Mik-Meyers bog Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier fra 2010 samt Erikssons og Kovalainens Qualitative Methods in Business Research fra 2008, vil nærværende fags litteratur både være litteratur, som eksplicit forholder sig til velkendte business-studie-problemstillinger (som de to ovenfor nævnte) og være anerkendt kvalitativ metodelitteratur, som diskuterer kvalitative metoder konkret og videnskabsteoretisk (fx Gubrium og Holstein samt Silverman m.fl.).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en
vekselvirkning mellem kortere forelæsninger, plenumdiskussioner,
gruppearbejde og diverse øvelser. I formidlingen af de
videnskabsteoretiske perspektiver og de forskellige kvalitative
metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering, og de
studerende får muligheder for at afprøve metoderne i kortere
case-baserede øvelser. Herudover får de studerende mulighed for at
gå mere i dybden med ét videnskabsteoretisk perspektiv og én eller
flere af metoderne, idet de til brug for deres synopsis-skrivning
skal lave en mindre empiri-indsamling.
Undervisningsgangene er struktureret på den måde, at de første kursusgange omhandler videnskabsteori, kvalitetskriterier og problemorientering. Hernæst introduceres de kvalitative metoder interview, fokusgruppeinterview, observation og dokumentanalyse. Den sidste undervisningsgang samles der op og den kommende eksamen diskuteres. Kurset strækker sig over 12 undervisningsgange. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende vil blive præsenteret for en grundbog i kvalitative metoder skrevet specifikt til dette fag:
Justesen L og Mik-Meyer N (2010) Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier, Hans Reitzels Forlag
Bogen suppleres med et kompendium, hvor de studerende vil stifte bekendtskab med en række centrale tekster om den praktiske gennemførelse og videnskabsteoretiske baggrund for brug af interview, observations- og dokumentstudier. Litteraturen vil være på dansk og engelsk.
|