2016/2017  BA-BHAAV1072U  Personal Finance

Starttidspunkt Forår, Tredje quarter
Max. antal deltagere 45
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
  • Michael Møller - Institut for Finansiering (FI)
Kontaktinformation: https:/​/​e-campus.dk/​studium/​kontakt
  • Finansiering/Finance
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 13-02-2017
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • kunne forklare og gengive de i pensum gennemgåede teorier og metoder og anvende dem på praktiske problemstillinger
  • Kunne foretage korrekte beregninger i en given finansiel problemstilling af relevans for privatpersoner, baseret på danske skatteregler, og redegøre for konsekvenser af ændringer i skatteregler
  • Kunne yde rådgivning om personlig økonomi, med inddragelse af teori om behavioural finance
  • Kunne analysere finansielle produkter rettet mod privatpersoner
Forudsætninger for at deltage i kurset
Faget er progressivt i forhold til de obligatoriske fag på HA(Almen)-studiet, idet der fortrinsvis behandles ufuldkomne markeder med betydelige transaktionsomkostninger og skatteasymmetrier.

Faget forudsætter viden om finansieringsteori og grundlæggende teoretisk statistik, først og fremmest elementær sandsynlighedsregning, svarende til pensum herom på HA(Almen).
Personal Finance:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
  • Lommeregner efter eget valg
  • Andre hjælpemidler, se nedenfor
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

PC eksamen på CBS-PC med adgang til personligt S-drev på CBS’ netværk men uden adgang til LEARN og internet.

De studerende må medbringe:

• Alle skriftlige hjælpemidler, herunder artikelsamlinger, bøger og kompendier mv.

• Elektroniske hjælpemidler i form af lommeregnere uden kommunikationsfaciliteter.

• Eget USB-stik med noter, der kan uploades indtil 15 min. før eksamensstart.

De studerende må ikke medbringe egen computer.

Eksamensbesvarelsen kan udarbejdes i hånden og/eller på CBS-PC, dvs. det er muligt at udarbejde dele af besvarelsen via CBS-PC og andre dele i hånden.

Det faglige indhold er centrale forhold i forbindelse med personal finance, heriblandt:

• Livsindkomsbegrebet og livsindkomstberegning
  • Risikobegrebet, specielt i en flerperiodeverden
  • Rentebegrebet og prisdannelse på obligationer
  • Basal nytteteori
  • Marginalt afkast af opsparing afhængig af individuelle forhold over livet
  • Optimal forsikring
  • Behavioural economics
  • Transaktionsomkostninger
  • Pensionsopsparing og pensionsdækning
  • Usercosts, specielt i forbindelse med ejerboliger
  • Problemer med dygtighedsmåling ved finansiel investering
  • Grundlæggende principper i det dansk skattesystem af relevans for private

Der er tale om lærerstyret holdundervisning, hvor de studerende aktiveres gennem spørgsmål, og gennem, at der i hver lektion optræder små problemer, som de skal tage stilling til enten hjemme eller i ”summemøder” på nogle minutters varighed, hvorefter der diskuteres i plenum. De studerende opfordres til at medbringe egne ”caseproblemer”.

De studerende trænes i økonomisk kommunikation med folk uden økonomisk baggrund, både gennem undervisning og valg af pensum.

Lærerstyret undervisning, hvor de studerende aktiveres gennem spørgsmål og ved, at der i hver lektion optræder små problemer, som de skal tage stilling til, enten hjemme eller gennem "summemøder" på nogle minutters varighed. De studerende opfordres til at bidrage med "caseproblemer".
Forberedelse 170 timer
Undervisning 36 timer

Indikativt:

Michael Møller & Niels Chr. Nielsen: Din økonomi. En bog om tid og penge. Akademisk forlag 2015.

Artikler, der lægges på nettet, bl.a.

Husholdningernes tendens til overforsikring,
Florentsen, Bjarne & Michael Møller
Finans/Invest 2002, nr. 4, p. 26-35.

Libertarian Paternalism,
Thaler, Richard & Cass R Sunstein,
The American Economic Review. Papers and Proceedings, maj 2003, p. 175-179.

Afdragsfri lån, realkredit og det finansielle system. Michael Møller & Niels Chr. Nielsen. Finans/Invest 2009, nr.1, p 8-13.

Anbefalinger om obligationsinvesteringer. Charlotte Christiansen, Leif Hasager & Bjarne Astrup Jensen: Rapport udgivet af Penge-og Pensionspanelet, 2011.

Anbefalinger om aktieinvesteringer. Tom Engsted, Bjarne Graversen & Michael Møller. Rapport udgivet af Penge-og Pensionspanelet, 2011.

Sidst opdateret den 13-02-2017