2016/2017 BA-BHAAV2644U Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Marketing & the Consumer Market |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 75 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 22-02-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Der opnås personlige kompetencer ved
bl.a. at arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og
konditioner, hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelsen med ingen eller få væsentlige mangler. For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere:
|
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, kommunikation og erhvervspsykologi | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder valg af distrubutionskanaler. Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger. For at kunne nå og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers adfærd – og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Forbrugernes beslutningstagning i forbindelse med varekøb, herunder valg mellem forskellige alternativer - Forbrugernes indlæringsprocesser - Informationsmodtagelse og –bearbejdning - Værdier, livsstil, segmenteringsværktøjer - Forbrugernes butiksvalgsadfærd, in-store, on-line versus off-line adfærd - Informationsindsamling/bearbejdning af empiriske data og resultater vedr. udvalgte forbrugeres/ målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd - Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan? |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv og
dialogorienteret og er her en kombination af kortere
oversigtsforelæsninger og dialog samt gruppebaseret casearbejde,
hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger
i relation til fagets indhold og læringsmål.
Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere større danske B2C-kampagner Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende er således en vigtig pædagogisk dimension. |
|||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Der kan ikke skrives bachelorprojekt i faget
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Andersen, Ole E - Forstå Forbrugere - og bliv en bedre markedsfører, Samfundslitterature, 2011 Jones, John Philip:”Advertising: Strong Force or Weak Force? Two Views An Ocean Apart”. I Bogen Advertising & Markets. NTC Publications, 1996 (uploades). Kotler, Philip, Kevin L. Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman & Torben Hansen: Marketing Management. Second European Edition, Pearson/ Prentice Hall, 2012. Heri chap. 1, 2, 4, 5, 7, 10. Hertil kommer nogle udvalgte forskningsartikler, praktiske cases m.v. (meddeles senere).
|