Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen
af faget kunne:
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante problemer inden for
afsætningsøkonomien
- Definere og analysere konkrete problemer inden for
afsætningsøkonomien ved at anvende fagets begreber, teorier,
metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af problemer inden
afsætningsøkonomien på et praktisk relevant
grundlag
|
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Lærergodkendt besvarelse af caseopgave.
Caseopgaven udarbejdes i grupper à 3-5 studerende. Casen fremlægges
individuelt. For at kunne indstille sig til eksamenen, skal
casefremlæggelsen være godkendt af underviseren. Det er
underviseren alene, der vurderer, om casen kan godkendes. Godkendes
casefremlæggelsen ikke, skal den studerende udarbejde en 3 siders
skriftlig caseopgave, som skal godkendes for, at den studerende kan
deltage i den afsluttende prøve i faget Afsætningsøkonomi.
Caseopgaven bedømmes alene af underviseren.
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af to delprøver:
Afsætningsøkonomi Hjemmeopgave: | Delprøvens vægt | 40% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Max. 15 sider | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Efterår | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve |
Afsætningsøkonomi Gruppeprojekt: | Delprøvens vægt | 60% | Prøveform | Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. | Individuel eller gruppeprøve | Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave | Antal personer i gruppen | 3-5 | Omfang af skriftligt produkt | Max. 50 sider | | Gruppeprojekt i en specifik virksomheds
afsætningsøkonomiske problemstilling. Gruppen består af 3-5
personer. Projekt må være maks. 10 sider per person.
Individuel mundtlig udprøvning, 20 min. uden forberedelse på
baggrund af gruppeopgaven. Bedømmelsen baseres på en
helhedsvurdering af den skriftlige del og den mundtlige
præstation. | Opgavetype | Projektrapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse | Forberedelse | Uden forberedelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og ekstern censor | Eksamensperiode | Vinter | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve De første 3-4 minutter tilbydes
studenten med at komme med en mundtlig redegørelse for opgaven.
Derefter udspørger eksaminator den studerende med udgangspunkt i
opgavens problemstillinger. Censor kommer med spørgsmål efter
behov.
Hvis du er syg ved det mundtlige forsvar, så skal det oprindelige
skriftlige produkt genafleveres ved den fastsatte afleveringsdato
for syge/omprøven.
Hvis du er dumpet ved mundligt forsvar, så må det oprindelige
skriftlige produkt revideres og skal derefter genafleveres ved den
fastsatte afleveringsdato for syge/omprøven. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
De første 3-4 minutter tilbydes studenten med at komme med en
mundtlig redegørelse for opgaven. Derefter udspørger eksaminator
den studerende med udgangspunkt i opgavens problemstillinger.
Censor kommer med spørgsmål efter behov. Hvis du er syg ved det mundtlige forsvar, så skal det
oprindelige skriftlige produkt genafleveres ved den fastsatte
afleveringsdato for syge/omprøven. Hvis du er dumpet ved mundligt forsvar, så må det oprindelige
skriftlige produkt revideres og skal derefter genafleveres ved den
fastsatte afleveringsdato for
syge/omprøven. |
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med faget Afsætningsøkonomi er firdelt:
For det første er formålet at give den studerende en
indgående indføring i og forståelse for, hvorledes udbuds- og
efterspørgselssiden agerer og koordineres i et marked. Herunder
diskuteres både forhold, som er relateret til en analyse og
beskrivelse af udbudssiden (f.eks. virksomhedens nuværende
strategiske markedsprofil) og forhold, som er relateret til en
analyse og beskrivelse af efterspørgselssiden (f.eks. aftagernes
præferencer). Målet er at sætte den studerende i stand til på en
analytisk og metodisk måde at forholde sig til de
problemstillinger, som virksomheden møder på det moderne
marked.
For det andet er formålet at træne den studerende i
udformningen og anvendelsen af fagets teorier og modeller i
praksis. Til brug herfor omfatter faget et antal praktiske
virksomhedscases, som indgående diskuteres i faget.
For det tredje er formålet at træne den studerende i
selvstændig analyse, forståelse og anvendelse af fagets teorier og
modeller. Til brug herfor omfatter faget en individuel 15 siders
hjemmeopgave.
For det fjerde er formålet at sætte den studerende i
stand til at kunne formulere en samlet marketingplan for en
virksomhed eller en markedsorienteret organisation. Formuleringen
af en sådan plan indgår i det gruppeprojekt (med individuel
eksamen), som udarbejdes i sidste halvdel af faget.
Hvilke kompetencer udvikles i faget?
Faget sigter imod at give den studerende kompetence til at kunne
arbejde analytisk og strategisk med en virksomheds eller en
organisations afsætningsøkonomiske problemstillinger.
Specifikt sigtes imod, at den studerende sættes i stand til at
kunne identificere, analysere og afgrænse en kompleks
problemstilling af betydning for virksomhedens markedsindsats.
Herunder hører bl.a., at hun/han bliver i stand til at redegøre for
virksomhedens informationsbehov i forhold til problemstillingen, at
den studerende bliver i stand til at udarbejde detaljerede forslag
til mulig opfyldelse af informationsbehovet, samt at han/hun bliver
i stand til at anvende informationen på et analytisk grundlag og på
denne baggrund udforme begrundede løsningsforslag i tilknytning til
problemstillingen. Endelig bliver den studerende i stand til at
kunne angive mulige måder, hvorpå det/de udarbejdede
løsningsforslag kan implementeres.
|
Undervisningsformer |
Der anvendes forelæsninger, samt i
alt 8 temadage med udgangspunkt i centrale afsætningsøkonomiske
problemstillinger. Temadagene består af en gennemgang af artikler
samt de studerendes fremlæggelse af cases i klassen. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger og øvelsestimer (inkl. forberedelse) |
332 timer |
Eksamen (inkl. forberedelse) |
80 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Bøger:
-
Philip Kotler, Kevin Lane Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman
and Torben Hansen (2012) Marketing Management, 2. ed.
Pearson.
Artikler:
-
Bendapudi, Neeli and Venkat Bendapudi (2005) Creating the living
brand, Harvard Business Review, May 124-32
- Berman, Barry (2015) How to compete effectively against
low-cost competitors, Business Horizons, 87-97
- Bettencourt, Lance A., Robert F. Lusch and Stephen L. Vargo
(2014) A service lens on value creation: Marketing’s role in
achieving strategic advantage, California Management
Review, Fall 44-66.
- Dibb, Sally (2002), Marketing planning best practices,
Marketing Review, Vol. 2, No. 4, 441-59
- Gorry, Anthony G. and Robert A. Westbrook (2011) Can you hear
me now? Learning from customer stories, Business Horizons,
575-584
- Elberse, Anita (2008) Should you invest in the Long Tail?
Harvard Business Review, July-August 88-96
- Kahn, Kenneth B. (2014) Solving the problem of new product
forecasting, Business Horizons, 607-15
- Kim, W. Chan and Renée Mauborgne (2004) Blue Ocean Strategy,
Harvard Business Review, October, pp. 76-84
- Kohli, Chiranjeev, Rajneesh Suri and Anuj Kapoor (2015) Will
social media kill branding? Business Horizons
35-44
- Lingquist, Oskar, Candace Lun Plotkin and Jennifer Stanley
(2015) Do you really understand how your business customers buy?
McKinsey Quarterly, February 1-11
- Narayandas, Das (2005) Building loyalty in business markets,
Harvard Business Review, September 131-39
- Payne, Adrian F., Kaj Storbacka and Pennie Frow (2008),
Managing the co-creation of value, Journal of the Academy of
Marketing Science, Vol. 36, 83-96.
|