Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Demonstrere kendskab til og forståelse for fagets teorier,
modeller og metoder samt at kunne anvende dem i praksis
- Teoretisk såvel som empirisk identificere, redegøre og
diskutere sammenhængen mellem virksomhedens forskellige
kommunikationsfunktioner inden for faget Corporate Communications
terminologi
- Kunne analysere empiriske forhold af relevans ud fra
forskellige virksomhedscases og kunne anvende de forskellige
begreber inden for corporate communication til at forstå og
diskutere virksomhedens eksterne såvel som interne kommunikation
samt forholde sig kritisk til disse
- Kunne lave en klar præsentation med brug af fagets terminologi
til den mundtlige eksamen
- I den skriftlige fremstilling: Demonstrere metode- og
formidlingsmæssig sikkerhed, herunder at kunne formulere sig klart
og præcist med anvendelse af det relevante fagsprog, at angive
kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen og kunne diskutere de
forskellige begreber inden for corporate communication op mod
hinanden i forbindelse med den udvalgte
eksamenscase
|
Prøve/delprøver |
Corporate
communication:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
|
Omfang: maks. 30 sider i alt uanset
gruppestørrelse, hvis casen besvares individuelt må den maksimalt
fylde 15 sider.
Individuel mundtlig prøve på basis af 72-timers skriftlig
gruppeopgave på baggrund af en udleveret case. Til den mundtlige
prøve skal den studerende lave en præsentation på tre-fire
minutter, der tager afsæt i opgaven. Derefter vil der være
dialog/spørgsmål til præsentationen, opgavebesvarelsen samt andet
relevant pensum fra faget. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af den skriftlige gruppeopgave til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles denne på
baggrund af genindlevering af den oprindelige besvarelse.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige gruppeopgave eller ikke er bestået eksamen, afvikles
syge-/omprøven som en mundtlig eksamen i fuldt pensum på baggrund
af trukket spørgsmål. Eksaminationen varer i 20 minutter inklusiv
votering. Der gives 20 minutters forberedelse til eksamen. Der må
medbringes lærebøger og noter til
forberedelsen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset introducerer de studerende til begrebet corporate
communication, herunder hvordan man koordinerer og integrerer
organisationers interne og eksterne kommunikation og
kommunikationsaktiviteter. Kurset vil især have fokus på den
eksterne kommunikation som omdrejningspunkt for integration af
discipliner som bl.a. public relations, public affairs,
stakeholderteori, storytelling, Corporate Branding, CSR, Issue
Management, krisekommunikation, Investor Relations, sociale medier
samt kommunikationsstrategi og evalueringsmetoder. Desuden bliver
interne discipliner som intern kommunikation, Employer Branding og
ledelse/medarbejder-roller også præsenteret og diskuteret.
Der lægges vægt på, at de studerende får en bred tilgang til
corporate communication og bliver i stand til at kombinere de
forskellige discipliner med hinanden, herunder også begreber,
framework, teori og praksis fra andre fag på IMK, således at
den studerende kan reflektere, diskutere og anvende de
forskellige kommunikative aspekter inden for corporate
communication.
|
Undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af forelæsninger,
holdundervisning, diskussioner, oplæg fra studerende samt mundtlige
og skriftlige øvelser. For at sætte kurset ind i en realistisk og
praktisk sammenhæng vil en del af kurset være bygget op om en eller
flere caseopgaver. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
134 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Obligatorisk litteratur:
Cornelissen, J. (2014): Corporate Communication.
Fourth edition, London: Sage
Merkelsen, H. (2010): Håndbog i Strategisk Public Relations.
Frederiksberg: samfundslitteratur
Merkelsen, H. (2010): Casesamling til Håndbog i Strategisk
Public Relations. Frederiksberg: samfundslitteratur
(De to bøger fås samlet)
Diverse videnskabelige artikler, som bliver offentliggjort
på Learn ved semesterstart og enkelte løbende under
semestret
|