2016/2017
BA-BIMTO2000U Akademisk sprog, tysk
English Title |
Academic Language,
German |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig |
- Mette Skovgaard Andersen - Department of Management, Society
and Communication (MSC)
|
Primære
fagområder |
- Globalisering og international virksomhed/Globalization and
international business
- Kommunikation/Communication
- Sprog/Language
|
Sidst opdateret den
27-01-2017
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- med udgangspunkt i et autentisk kommunikationsprodukt behandle
en problemstilling, der har fokus på kommunikative,
marketingsrelaterede og/eller kulturelle aspekter
- med udgangspunkt i det givne produkt producere en skriftlig
akademisk tekst på tysk i form af en argumenteret analyse, som
overholder de vigtigste sproglige, stilistiske og formelle
konventioner for genren
- udtrykke sig skriftligt og mundtlig på et relativt flydende og
korrekt tysk uden grammatiske, syntaktiske og terminologiske fejl,
der i nævneværdig grad forstyrrer kommunikationen.
- overholde de akademiske krav for kildeangivelser, citater,
mv.
- Ved den mundtlige eksamen skal den studerende kunne argumentere
akademisk for relevansen af de strategiske overvejelser, som den
studerende har haft mht: udvælgelse og vægtning af information og
kilder, opbygning, teorier og metoder, og evt
målgruppetilpasning.
- Ved den mundtlige eksamen skal den studerende kunne indgå i en
akademisk diskussion med bedømmerne om såvel den studerendes
mundtlige indlæg såvel som dennes skriftlige
analyse
|
Prøve/delprøver |
Akademisk
sprog - tysk:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Der gives 72 timer til udarbejdelse af
besvarelsen. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøve: Har den studerende
udarbejdet og afleveret den skriftlige opgave til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve afvikles denne på
baggrund af genindlevering af den oprindelige opgavebesvarelse.
Har den studerende ikke afleveret den skriftlige opgave eller er
den studerende ikke bestået ved den ordinære eksamen, foregår
syge-/omprøven som den ordinære prøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Ved den mundtlige eksamen bliver den studerende bedt om at
indlede med en kortere præsentation af sit skriftlige produkt (5-7
minutter), hvorefter den studerende skal kunne indgå i en akademisk
diskussion med bedømmerne om den studerendes mundtlige indlæg såvel
som dennes skriftlige analyse.
Ved den mundtlige eksamen skal den studerende kunne argumentere
akademisk for relevansen af de strategiske overvejelser, som den
studerende har haft mht: udvælgelse og vægtning af information og
kilder, opbygning, teorier og metoder, og evt.
målgruppetilpasning.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Undervisningen foregår altovervejende på tysk.
Eksamen foregår på tysk.
Kurset giver den studerende en indføring i den akademiske tekst
som diskurs, dens genrekonventioner og
de argumentationsformer, som typisk bruges i denne genre. Den
studerende trænes i at omsætte denne indsigt til praksis ved
at arbejde med øvelser og øvelsescases. Igennem disse opgaver
trænes den studerende også i at reflektere over de
kommunikative, marketingsrelaterede og/eller kulturelle aspekter
som det givne kommunikationsprodukt giver anledning
til.
|
Undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af
holdundervisning, workshops, oplæg fra studerende, øvelser og
øvelsescases. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
136 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
70 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteratur oplyses på et senere tidspunkt.
|
Sidst opdateret den
27-01-2017