Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- beskrive og forklare fagets modeller, begreber, perspektiver og
teorier,
- anvende begreber, modeller, perspektiver og teorier på konkrete
cases og eksempler m.h.p. at kunne identificere makroøkonomiske
problemstillinger,
- gennemføre analyser og fremkomme med principielle og/eller
konkrete løsningsforslag,
- angive, hvordan en given model eller et løsningsforslag på en
problemstilling trækker på den præsenterede teori og med
udgangspunkt heri kunne forholde sig til den(t) pågældende models
og/eller løsningsforslags anvendelsesmæssige muligheder,
begrænsninger og dilemmaer.
|
Prøve/delprøver |
Makroøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 17
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Vinter |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Hjælpemidler er noter, papirer, bøger (men ikke
computer). |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er hele pensum samt de gennemgåede cases.
En i forberedelsestiden udfærdiget disposition må gerne tages
med ind til eksamen.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget Makroøkonomi introducerer de grundlæggende makroøkonomiske
begreber, sammenhænge og modeller. Centrale makroøkonomiske emner
gennemgås, økonomiens funktionsmåde beskrives og vigtige økonomiske
principper identificeres.
Fagets strukturelle hovedinddeling:
i) Det korte sigt
ii) Det lange sigt
iii) Det meget lange sigt,
Det korte sigt indeholder de økonomiske konjunkturer. Priserne er
her stive. Det lange sigt er den klassiske ligevægtssituation med
fleksible priser men med konstant kapitalapparat. Det meget lange
sigt indeholder vækstteorien, hvor nu også kapitalapparatet kan
variere.
Faget søger at besvare spørgsmål som: Hvad bestemmer den samlede
produktion og indkomst i samfundet? Hvor vigtig er international
handel for en (åben) økonomi, og hvad betyder i denne sammenhæng
begreber som ’internationalisering’ og ’globalisering’? Hvorfor
udvikler økonomien sig ujævnt over tid? Har man mulighed for at
stabilisere økonomien via økonomisk politik? Hvorfor bliver de
nominelle priser ved med at stige (også kaldet inflation) over tid?
Er underskud på betalingsbalancen et problem? Hvad er penge, hvem
bestemmer den samlede pengemængde i samfundet, og hvordan påvirker
dette økonomien? Hvorfor er der ikke altid fuld
beskæftigelse?
|
Undervisningsformer |
Pensum vil primært blive gennemgået
ved forelæsningerne, mens der ved øvelsestimerne vil blive
gennemgået eksamenslignende spørgsmål. Formålet med
øvelsesopgaverne er at opøve de studerende evne til at strukturere
og diskutere makroøkonomiske problemstillinger.
Øvelsesundervisningen forventes at være lærer- og
studerende-interaktiv. De studerende får herigennem et indtryk af,
hvordan typiske eksamensspørgsmål kan se ud, og hvordan de
håndteres. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
30 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
75 timer |
Øvelser |
16 timer |
Forberedelse til øvelser |
40 timer |
Eksamensforberedelse |
45 timer |
Eksamen |
1 timer |
Total: |
207 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Mankiw, G. & Taylor, M.:Macroeconomics, European Edition,
2nd. ed., Worth Publishers, ca. 550
sider.
|