2016/2017  BA-BJURO1072U  Rets- og kontraktøkonomi

Type Obligatorisk udbudt som valgfag
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
  • Thomas Rønde - Institut for Innovation og Organisationsøkonomi (INO)
Spørgsmål til faget rettes til Kalle Rose: kr.jur@cbs.dk
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 29-06-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • At kunne anvende centrale spilteoretiske begreber som forventet nytte maksimering, Nash-ligevægt samt diverse optimalitetsbegreber i konkrete (sociale eller individuelle) valgsituationer
  • At vurdere styrken og svagheden ved alternative definitioner af optimalitet (efficiens)
  • At forstå moral hazard og adverse selection modellerne og kunne overføre modellerne på juraen og på forhold mellem Principaler og Agenter mere generelt
  • At vurdere under hvilke forhold der er sammenfald mellem ligevægt og optimalitet i konkrete sociale valgsituationer
  • At forstå de grundlæggende retsøkonomiske rationaler for ejendomsretten, kontraktretten og erstatningsretten
  • At anskue ejendomsretlige, kontraktretlige og erstatningsretlige problemstillinger ved hjælp af den retsøkonomiske model for ejendoms- kontrakt- og erstatningsretten
  • At anskue organisationelle valg i lyset af Coase-teoremet
  • At relatere særlig kontraktteorien til konkrete organisatoriske problemstillinger i erhvervslivet
  • At anskue organisationelle valg ud fra teorien om moral hazard og teorien om ufuldstændige kontrakter
Rets- og kontraktøkonomi:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Der er to formål med ”Rets- og kontraktøkonomi: Grundlæggende teori og metode.” Det ene er at udvikle de studerendes analytiske værktøjer og begreber. Spil- og kontraktteoriens grundlæggende begreber og resultater introduceres, idet der lægges særlig vægt på at vise hvordan disse modeller kan anvendes til at forstå økonomisk adfærd. Det andet formål er at give de studerende et indblik i de væsentligste indsigter fra retsøkonomien. Der ses på, hvordan retsøkonomien kan strukturere juraen, og hvordan den kan kaste lys over erstatningsretten, kontraktretten, immaterialretten og ejendomsretten.
Vi vil anvende økonomisk teori til at forstå kontrakter og organisationer med; vægten er lagt på at anvende det økonomiske begrebsapparat til forståelse af kontrakt- og virksomhedsformer. Dette vil blive eksemplificeret ved at studere aktieselskabers vedtægter, som indeholder en omfattende beskrivelse af rettigheder/pligter mellem ledelsen og ejerne.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis (ret til ændringer forbeholdes):
Forelæsninger 40 timer
Gruppearbejde 8 timer
Forberedelse 126 timer
Eksamensforberedelse 30 timer

Eide og Stavang: Rettsøkonomi.

Dutta: Strategies and Games

Se endelige litteraturliste på Learn.

Sidst opdateret den 29-06-2016