2016/2017 BA-BJURO1503U Organisationsteori
English Title | |
Organizational Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser:
Mia Reinholt Fosgaard - Institut for Strategi og Globalisering (SMG) |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Overordnet set handler faget organisationsteori om adfærd i organisationer og hvordan formelle og uformelle organisationskarakteristika påvirker adfærden. Vi vil diskutere og analysere, hvad en organisation er, hvorfor den fungerer som den gør og hvordan måden organisationen fungerer på kan forbedres. Faget tager udgangspunkt i, at individers adfærd og interaktioner med hinanden er altafgørende for organisationens præstation og at formelle og uformelle organisationskarakteristika opstiller muligheder og begrænsninger for adfærd og interaktion.
Således bevæger faget sig på flere forskellige niveauer og ikke mindst sammenhængen mellem dem:
Individniveau . Individer er forskellige og reagerer derfor forskelligt i en organisation. For at forstå individuelle forskelle, vil vi arbejde med psykologiske faktorer såsom personlighed, motivation og kognition.
Gruppeniveau . Interaktion og samarbejde mellem individer er en grundpræmis for organisationers succes. Forskellige individer interagerer og samarbejder på forskellige måder. Forskellighed kan være en stor fordel for organisationer, men kan også skabe mange udfordringer. For at forstå mulighederne og udfordringerne, præsenterer faget perspektiver på relationer og gruppedynamik.
Organisationsniveau . Selvom organisationer har mange fælles grundtræk, så er der også store forskelle (formelle såvel som uformelle). Nogle organisationer har f.eks. en flad organisationsstruktur, hvor den enkelte medarbejder har stor indflydelse på opgaveløsningen – andre er mere hierarkiske og regelbundne og tilbyder højere grad af guidance, men mere begrænset indflydelse. Nogle organisationer har en kultur, hvor det er naturligt at samarbejde og hjælpe kollegaer, hvorimod andre organisationer har en kultur, hvor det gælder om at værne om egne interesser og nedprioritere hjælpen til andre. Organisationens karakteristika har stor indflydelse på, hvordan enkelte organisationsmedlemmer og grupper agerer og interagerer (og vice versa). På faget vil vi arbejde med forskellige organisationskarakteristika og analysere, hvilken indflydelse de kan have på adfærden i organisationen. Vi vil diskutere, hvornår hvilke karakteristika er fordelagtige og hvornår de kan være en hæmsko for en organisations succes.
Forelæsningerne veksler mellem overbliksforelæsninger, diskussion, gruppearbejder/øvelser og plenumoplæg. Der vil løbende blive inddraget cases og eksempler, hvor teorierne sættes i en praktisk sammenhæng. På fagets workshops arbejdes der mere dybdegående med udvalgte temaer fra forelæsningerne og der vil blive arbejdet mere hands-on med cases. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis: | |||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager udgangspunkt i en grundbog og en række akademiske artikler, som de studerende har online adgang til via CBS’ bibliotek.
Bog
Indikativ litteratur (artikler)
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Learn for yderligere information. |