2016/2017  BA-BJURV1005U  Dansk Udbudsret

Type Valgfag
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
  • Christina D. Tvarnø - Juridisk Institut (JUR)
Ved spørgsmål til faget, skrives til Grith Ølykke på goe.eco@cbs.dk
  • Erhvervsjura/Business Law
Sidst opdateret den 10-02-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Det er målet med faget, at:
  • den studerende skal kunne identificere og forklare grundlæggende begreber indenfor udbudsret i et fagligt korrekt sprog;
  • den studerende skal være i stand til at identificere udbudsretlige problemstillinger i en case, og strukturere en analyse, der indeholder de relevante retskilder;
  • den studerende skal endvidere kunne løse problemstillingen, samt diskutere mulige foranstaltninger og sanktioner i det udbudsretlige håndhævelsessystem;
  • den studerende skal kunne forklare forholdet mellem national ret og EU ret på det udbudsretlige område.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Kurset bygger på de obligatoriske juridiske fag på HA(jur.). Studerende fra andre uddannelser må påregne at yde en ekstra indsats for at sætte sig ind i juridisk metode. Evtentuel litteratur kan anvises af den fagansvarlige eller af underviseren på kurset.
Dansk Udbudsret:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven.

Når staten indgår kontrakter med private virksomheder om levering af varer/ tjenesteydelser eller udførelsen af offentlige arbejder opstår forskellige juridiske problemstillinger, udbudsretlige som forvaltningsretlige. Når staten køber ind kan andre hensyn end effektivitet spille ind, da indkøb kan være et redskab til at gennemføre politiske målsætninger om fx færre arbejdsløse, energieffektivitet, regional udvikling eller innovation. Udbudsreglerne foreskriver grundlæggende principper og procedurer som det offentlige skal følge når det køber ind på markedet, for at undgå korruption, favoritisme og protektionisme. Kurset indeholder bl.a. følgende elementer:

• Udbudsretlige og forvaltningsretlige principper
  • De nye regler i udbudsloven om indkøb under tærskelværdierne
  • Nationale regler, der regulerer offentlige indkøb, så som reglerne om kontrolburd, og cikurlæret om arbejdsklausuler
  • Politik og offentlig køb
  • Tilbudsloven
  • Det udbudsretlige håndhævelsessystem
  • Sammenhæng mellem EU retlige og nationale udbudsregler

Der vil primært være fokus på national udbudsret, det vil sige Tilbudslovens regler, men der indgår elementer af EU udbudsretten også, herunder især de retsprincipper som har stor betydning også i national udbudsret.

Forlæsninger 39 timer
Forberedelse til forelæsninger 117 timer
Eksamensforberedelse 49 timer
Litteratur
Ikke endeligt fastlagt, fx:

Jesper Fabricius,
Offentlige indkøb i praksis, 3. udg. 2014, Karnov Group,

Traktater, EU domme og udvalgete kendelser fra Klagenævnet for udbud.

Forskellige faglige artikler om særlige emner.

Sidst opdateret den 10-02-2016