Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Selvstændigt præsentere og diskutere forskellige teoretiske
perspektiver på hvad en organisation er, og hvorfor der eksisterer
organisationer.
- Selvstændigt analysere og diskutere fordele og ulemper ved de
ressourcer og virkemidler organisationer anvender.
- Selvstændigt analysere hvordan organisationer udfordres af, og
tilpasser sig, den omverden de befinder sig i.
- Selvstændigt anvende pensum til at diagnosticere både interne
og eksterne udfordringer ved organisationer og organisering, og
give anvisninger til hvorledes disse udfordringer kan
håndteres.
- •Selvstændigt redegøre for, hvad teorier om organisationer
indeholder, og hvordan forskning om organisationer typisk formidles
skriftligt.
|
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomisk teori og analyse:
Organisationsanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Grupper af tre, fire eller fem studerende skriver
maksimalt 15 sider. Grupper af to studerende eller studerende, som
skriver alene, skriver maksimalt 10 sider.
Der gives tre døgn til besvarelse af eksamenscasen. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Studerende, der skriver individuelt, eksamineres i 20 minutter.
Grupper eksamineres antallet af gruppens medlemmer gange 10
minutter (hhv. 30, 40 eller 50 minutter, dog vil grupper på 2
studerende skulle eksamineres i 30 minutter).
Det anbefales, at der arbejdes i grupper på 4-5
studerende.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget introducerer, analyserer og diskuterer hvad en
organisation er, hvordan den fungerer, hvad der udfordrer den måde
organisationer fungerer på og hvad teorier om organisationer er.
Faget giver således en grundlæggende forståelse for hvorfor der
eksisterer organisationer, de virkemidler - som fx ledelse,
motivation og koordinering – som anvendes for at få organisationer
til at fungere bedre, og hvorledes organisationer udfordres af
omverdenen til bl.a. innovation og dermed mere eller mindre
konstant forandring. Faget indeholder fire temaer:
- Hvad er teorier om organisationer, og hvordan formidles denne
forskning skriftligt.
- Hvad er en organisation.
- Ressourcer og virkemidler i organisationen.
- Organisationen og dens omgivelser.
For det første analyseres og diskuteres hvad teorier om
organisationer er, hvordan de er grundlaget for – og udspringer af
– kvalitativ og kvantitativ forskning, og hvordan forskning typisk
formidles gennem akademiske artikler. For det andet
analyseres hvorfor der eksisterer organisationer, og hvorvidt
organisering fx skaber synergieffekter, og dermed bl.a. økonomiske
fordele. For det tredje analyseres hvilke ressourcer
organisationer rummer, og hvordan disse ressourcer koordineres og
motiveres. For det fjerde analyseres hvorledes
organisationen udfordres af dens omgivelser, som fx konkurrenter,
kunder og lovgivning, og dermed bl.a. også må være innovativ og i
forandring.
Efter faget vil den studerende have opnået en grundlæggende
forståelse for hvad teorier om organisationer er, hvad
organisationer er, hvordan de fungerer og hvilke udfordringer
organisering og organisationer rummer.
Undervisningen er en kombination af formidling, diskussioner,
casestudier og gruppearbejde gennem storholdsforelæsninger og
øvelseshold. Der lægges i undervisningen særligt vægt på den
praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum. Undervisningen
gennemføres som 11 dobbeltforelæsninger, og 11 dobbelte
øvelsestimer. Øvelsestimerne foregår på tre hold.
Som udgangspunkt må studerende ikke benytte computere
mm. under undervisningen.
|
Undervisningsformer |
Kursusaktivitet: Forelæsninger,
øvelsestimer, fremlæggelser og opgaver |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
22 timer |
Øvelsestimer |
22 timer |
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af
øvelser |
62 timer |
Løbende opgaver og fremlæggelser |
20 timer |
Eksamen |
80 timer |
I alt |
206 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Forelæsningerne og øvelsesholdene gennemføres uden at de
studerende i undervisningen bruger computere m.m.
|
Foreløbig litteratur |
To grundbøger:
- Dag Ingvar Jacobsen og Jan Thorsvik (2014). Hvordan
organisationer fungerer. En indføring i organisation og
ledelse. København: Hans Reitzels Forlag, 3. Udgave.
- Peter Holdt Christensen (2015). Distance i
arbejdslivet. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
11 akademiske artikler (alle tilgængelige vis CBS Library):
- Barney, J.B. (1995). Looking inside for competitive advantage.
Academy of Management Executive, 9 (4): 49-61.
- Bowen, D.E. og C. Ostroff (2004). Understanding HRM-Firm
performance linkages: The role of the “strength” of the HRM system.
Academy of Management Review, 29 (2): 203-221.
- DiMaggio, P.J. og W.W. Powell (1983). The iron cage revisited:
Institutional isormorphism and collective rationality in
organizational fields. American Sociological Review, 48
(2): 147-160.
- Holmström, B. og J. Roberts (1998). The boundaries of the firm
revisited. Journal of Economic Perspectives, 12 (4):
73-94.
- Kidwell, R. Jr. og N.Bennett (1993). Employee propensity to
withhold effort: A conceptual model to intersect three avenues of
research. Academy of Management Review, 18 (3):
429-456.
- Nilakant, V. og H. Rao (1994). Agency theory and uncertainty in
organizations: An evaluation. Organization Studies, 15
(5): 649-672.
- Ouchi, W.G. (1980). Markets, bureaucracies, and clans.
Administrative Science Quarterly, 25 (1): 129-141.
- Porter, M E. (2008). The five competitive forces that shape
strategy. Harvard Business Review, 86 (1): 78-83.
- Stone, D.N., E.L. Deci og R.M. Ryan (2009). Beyond talk:
creating autonomous motivation through self-determination theory.
Journal of General Management, 34 (3): 75-91.
- Thompson, L. (2003). Improving the creativity of organizational
work groups. Academy of Management Executive, vol. 17 (1):
96-109.
- Whetten, D.A. (1989). What constitutes a theoretical
contribution? Academy of Management Review, 14 (4):
490-495.
|