Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- redegøre for og sammenligne de teorier, der er introduceret i
faget
- diskutere forskellige kulturbegreber, deres teoretiske
forankring og deres anvendelsesmuligheder
- udvælge og anvende relevante teorier til at analysere en
konkret empirisk case om globale projekter og interkulturelt
samarbejde
- diskutere analysens resultater, herunder dens evt.
begrænsninger
- fremstille analysen af en case præcist og i et korrekt
sprog
|
Prøve/delprøver |
Globale
projekter og interkulturelt samarbejde:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Grupper på 3-4 studerende: max 10 sider
Grupper på 5 studerende: max 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget aktivt i
udarbejdelse af projektrapporten og figurer som (med)forfatter af
projektrapporten til den ordinære eksamen, men været syg ved den
mundtlige prøve, afvikles omprøven på baggrund af genindlevering af
den oprindelige projektrapport.
Har den studerende ikke bestået den ordinære prøve i faget,
indleveres en revideret projektrapport.
Hvis den studerende på grund af sygdom eller anden årsag ikke har
deltaget i udarbejdelsen af en projektrapport til den ordinære
prøve i faget, skal den studerende selvstændigt udarbejde en
projektrapport og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve
på basis af denne.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets skitserer indledningsvis de økonomiske, politiske og
kulturelle rammer for globale projekter og interkulturelt
samarbejde i og mellem virksomheder. Der introduceres til
forskellige kulturbegreber og forskellige analyseperspektiver på
kultur i globale projekter som f.eks. kulturel identitetsdannelse,
strategisk brug af kultur i magtkampe, samt tillid og kontrol i
globale virtuelle teams. Også betydningen af arbejdssprog og
særlige kommunikationsformer berøres, og begreber som ’glo-cal
approach’ og ’global mindset’ diskuteres med udgangspunkt i
en interessere for at forstå og håndtere oplevede forskelle og
kulturel kompleksitet gennem brobygning og skabelsen af en fælles
platform for det interkulturelle
samarbejde.
Der veksles mellem på denne ene side forelæsninger med oplæg
fra forskere og reflekterede praktikere, og på den anden side
øvelser, hvor de studerende i deres studiegrupper kan
viderebearbejde og diskutere temaer fra forelæsninger, forberedt
teoretisk litteratur samt cases, hvor de introducerede begreber og
teoretiske perspektiver kan bringes i spil.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger samt øvelser med inddragelse af
cases baseret på empiriske studier af globale projekter og
internationalt og interkulturelt virksomhedssamarbejde |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisning |
86 timer |
Undervisning |
34 timer |
Eksamensforberedelse |
86 timer |
|
Foreløbig litteratur |
-
Gertsen, M.C., Søderberg, A.-M., Zølner, M., 2012.
Global Collaboration: Intercultural Experiences and Learning. New
York, Palgrave Macmillan.
-
Primecz, H., Romani, L., Sackmann, S., 2011.
Cross-Cultural Management in Practice: Culture and Negotiated
Meanings. Cheltenham, Edward Elgar.
|