2016/2017
BA-BPROO2080U Entrepreneurship projekt - Tværfagligt 2.
årsprojekt
English Title |
Entrepreneurship Project -
Interdisiplinary 2nd Year Projekt |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig |
- John Christiansen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ)
|
Primære
fagområder |
- Entreprenørskab/Entrepreneurship
- Innovation/Innovation
- Projekt- og forandringsledelse/Project and change
management
|
Sidst opdateret den
27-10-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Analysere og dokumentere rationalerne bag forskellige værktøjer
og teknikker, som er udviklet til brug i praktisk
projektledelse.
- Bruge faglige elementer fra uddannelsen til selv at udvikle et
værktøj eller en teknik, som vil være møntet på et bestemt fagligt
domæne.
- Kunne redegøre for de unikke fordele eller bidrag fra gruppens
forslag set i forhold til andre/lignende/eksisterende
løsninger.
- Analysere og diskutere den dynamiske praksis, som disse
værktøjer og teknikker vil skulle indgå i, med henblik på at
udvikle relevante og realistiske anvendelsesanvisninger.
- Analysere og vurdere de markedsmæssige og økonomiske
forudsætninger for projektet/produktet/servicen - fx ved hjælp af
en business case eller ligende.
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Deltagelse i Managing Innovation
Projects. |
Prøve/delprøver |
Managing
Innovation Projects og Entrepreneurship projekt, tværfagligt 2. års
projekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Produktet udarbejdes af semestergruppen inden for
de(t) selvvalgte emner/tema/projekt der skal skitsere/redegøre for
en ny projektledelsesteknologi |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles denne på
baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige projektrapport på grund af sygdom, skal den studerende
udarbejde et projekt i en gruppe eller individuelt og deltage i den
efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne projektrapport.
Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal
projektrapporten have et omfang på max 20 sider.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige
projektrapport, men ikke bestået ved den mundtlige prøve afvikles
denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige
projektrapport eller udarbejdelse af en individuel projektrapport.
Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal
projektrapporten have et omfang på max 20 sider.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen tager udgangspunkt i den indleverede grupperapport, og
eksamen former sig som en diskussion af rapportens forudsætninger,
analyser, inddragen af relevant teori, samt konklusioner, inden for
de af gruppen valgte faglige
temaer.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
De studerende skal identificere en ide til et muligt værktøj
eller en teknik, som efterfølgende skal udvikles og beskrives.
Beskrivelsen af løsningsforslaget skal kunne kommunikeres i den
skriftlige rapport, og løsningsforslaget skal beskrives med hensyn
til de ledelsesmæssige rationaler og teoretiske relationer.
Løsningsforslaget skal relateres til andre eksisterende
projektledelsesværktøjer, og de praktiske anvendelser af værktøjet
skal overvejes. Forslaget skal indeholde relevante og realistiske
anvendelsesanvisninger.
|
Undervisningsformer |
Gruppebaseret udviklingsproces med
støttende workshops og vejledning. |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i forberedende workshops |
10 timer |
Møder med vejleder, udarbejdelse af oplæg m.v. |
25 timer |
Udarbejdelse af skriftlig rapport |
171 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteratur er som i de to udvalgte fag, som projektet tager
udgangspunkt i.
|
Sidst opdateret den
27-10-2016