2016/2017  BA-BPSYO1511U  Personlighedspsykologi og kognition

Personality and cognitive psychology

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
  • Elisabeth Naima Mikkelsen - Institut for Organisation (IOA)
  • Organisational behaviour/Organisational behaviour
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 07-06-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: De studerende skal ved prøven kunne:
  • Redegøre for og forklare grundlæggende personlighedspsykologiske og kognitive teorier og begreber inden for fagets temaområde.
  • Kritisk diskutere styrker og svagheder i personlighedspsykologiske og kognitive teorier i relation til en konkret problemstilling.
Personlighedspsykologi og kognition:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

I denne forelæsningsrække gives en grundlæggende indføring i to hovedretninger indenfor psykologien: Personlighedspsykologi og Kognitionspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i de to retningers vigtigste teorier og emner.

Forelæsningerne i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på individets personlighed og omfatter teorier om personlighedstræk, psykodynamiske forståelser af personligheden, Selvet og identitet, samt forståelser af personligheden som socialt konstrueret.

Forelæsningerne i Kognitionspsykologi beskæftiger sig med individets intrapsykiske processer i form af tilegnelse, behandling og lagring af information som er involveret i at skabe mening i omgivelserne. Denne forelæsningsrække behandler derfor centrale emner indenfor individets tænkning og følelsesliv og omfatter processer som sansning og opmærksomhed, hukommelse og intelligens, læring og problemløsning samt beslutningstagning.

Forelæsninger
Lektioner 21 timer
Øvelser 18 timer
Læsning af pensum 128 timer
Eksamensforberedelse 40 timer

Litteraturliste, Personlighedspsykologi og Kognition 1. semester

Bøger:

Køppe, S. & Dammeyer, J. (2013), Personlighedspsykologi – en grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel (397 sider).

Kellogg, R.T. (2012), Fundamentals of Cognitive Psychology. US: SAGE Publications (376 sider).

Kompendium:

Christensen (2002), Psykologiens Videnskabsteori, kap. 5, Roskilde Universitetsforlag (18 s.)

Hergenhahn (2009), An introduction to the history of psychology, kap. 1 (introduction), Wadsworth (s. 1-29).

Allport, G. W. (1961). Pattern and Growth in Personality. New York: Holt, Rinehart and Winston, kap. 14 & 15 (s. 332-375).

Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Personality. In L. A. Pervin & O. P. John. (Eds.) Handbook of Personality. Theory and Research (Second Edition). New York: The Guilford Press (s. 154-196).

Evans, R. I. (1975). Carl Rogers. The Man and His Ideas. New York: E. P. Dutton & Co. (s. 1-33).

Freud, S. (1933). Forelæsning 31: Den psykiske personligheds bestanddele. I: Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen. København: Hans Reitzels Forlag (1973), (s. 50-67).

Bruner, J. (1999). Autobiografien og selv’et. I: Mening i handling. Aarhus: Forlaget Klim, (s. 95-126).

Thomas Wiben Jensen og Martin skov (2007) Følelser og kognition

Rosch, Elenor (2011). Principles of Categorization. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson (s. 251-271).

Gardner, H.E. (2011). The Theory of Multiple Intelligences. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson.

Sidst opdateret den 07-06-2016