2016/2017 BA-BPSYO1511U Personlighedspsykologi og kognition
English Title | |
Personality and cognitive psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 07-06-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: De studerende skal ved prøven kunne:
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
I denne forelæsningsrække gives en grundlæggende indføring i to hovedretninger indenfor psykologien: Personlighedspsykologi og Kognitionspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i de to retningers vigtigste teorier og emner. Forelæsningerne i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på individets personlighed og omfatter teorier om personlighedstræk, psykodynamiske forståelser af personligheden, Selvet og identitet, samt forståelser af personligheden som socialt konstrueret. Forelæsningerne i Kognitionspsykologi beskæftiger sig med individets intrapsykiske processer i form af tilegnelse, behandling og lagring af information som er involveret i at skabe mening i omgivelserne. Denne forelæsningsrække behandler derfor centrale emner indenfor individets tænkning og følelsesliv og omfatter processer som sansning og opmærksomhed, hukommelse og intelligens, læring og problemløsning samt beslutningstagning. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Forelæsninger | |||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Litteraturliste, Personlighedspsykologi og Kognition 1. semester Bøger: Køppe, S. & Dammeyer, J. (2013), Personlighedspsykologi – en grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel (397 sider). Kellogg, R.T. (2012), Fundamentals of Cognitive Psychology. US: SAGE Publications (376 sider).
Kompendium: Christensen (2002), Psykologiens Videnskabsteori, kap. 5, Roskilde Universitetsforlag (18 s.) Hergenhahn (2009), An introduction to the history of psychology, kap. 1 (introduction), Wadsworth (s. 1-29). Allport, G. W. (1961). Pattern and Growth in Personality. New York: Holt, Rinehart and Winston, kap. 14 & 15 (s. 332-375). Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Personality. In L. A. Pervin & O. P. John. (Eds.) Handbook of Personality. Theory and Research (Second Edition). New York: The Guilford Press (s. 154-196). Evans, R. I. (1975). Carl Rogers. The Man and His Ideas. New York: E. P. Dutton & Co. (s. 1-33). Freud, S. (1933). Forelæsning 31: Den psykiske personligheds bestanddele. I: Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen. København: Hans Reitzels Forlag (1973), (s. 50-67). Bruner, J. (1999). Autobiografien og selv’et. I: Mening i handling. Aarhus: Forlaget Klim, (s. 95-126). Thomas Wiben Jensen og Martin skov (2007) Følelser og kognition Rosch, Elenor (2011). Principles of Categorization. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson (s. 251-271). Gardner, H.E. (2011). The Theory of Multiple Intelligences. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson. |