For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Ved prøven skal den studerende
demonstrere sikkerhed i:
- 1. Anvendelse af fagets teorier og modeller, som anført i
fagbeskrivelsen, til analyse af de psykologiske og økonomiske
konsekvenser af en given HRM-løsning. I den forbindelse skal den
studerende gøres i stand til at vurdere og fremkomme med
alternative løsningsforslag ud fra et forretningsmæs¬sigt /
helhedsorienteret perspektiv.
- 2. Forklaring og sammenligning af fagets forskellige teorier og
modeller, samt diskussion af deres styrker og svagheder, og
anvendelighed på udvalgte eksempler/cases.
- 3. Selvstændigt at kunne skabe sig et overblik over aktiviteter
indenfor Human Ressource Management, herunder være i stand til at
finde modeller/teorier relateret til løsning af en given opgave
eller problemstilling.
|
HRM og
psykologiske test:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
max. 5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
|
Hjælpemidler der må medbringes: Uden
hjælpemidler |
|
Faget fokuserer på virksomhedens forskelligartede opgaver,
processer og aktiviteter indenfor Human Resource Management (HRM),
(ressourceplanlægning, rekruttering, kompetenceudvikling og
organisatorisk læring, leder- og ledelsesudvikling, belønnings- og
præstationsledelse, afvikling/afskedigelse og personalejura),
herunder psykologiske og økonomiske konsekvenser af HRM-løsninger.
Det inddrager modeller og teorier fra HRM, social-, kognitions-, og
personligheds-psykologi, samt diverse optimerings- og
styringsmodeller. Der vil i faget blive lagt vægt på at give den
studerende kompetencen til at evaluere og redegøre for
HRM-aktiviteterne ud fra en flerhed af perspektiver – herunder
redegøre for de økonomiske og psykologiske antagelser, der ligger
til grund for de anvendte modeller/teorier.
|
Se pensum i lektionsplanen på CBSlearn.
Litteraturliste
Faget tager udgangspunkt i HRM-grundbogen ”Human Ressource
Management – Theory & Practice 5. udgave 2012. John Bratton and
Jeff Gold, Palgrave. Den indeholder alle væsentlige aktiviteter
inden for HRM-cyklussen.
Danske HRM tekster bliver inddraget for at sikre forståelse for HRM
i dansk kontekst.
Obligatorisk Bøger:
- Human Resource Management – Theory & Practice 5. udgave
2012. John Bratton and Jeff Gold, Palgrave.
(293 s.)
- Introduktion til dansk arbejdsret 2. udgave, Christian la Cour,
Hans Reitzels Forlag, 2014 (152 s)
- En værdig opsigelse AS3 – bogen udleveres gratis i god til
inden den skal bruges ( 93 s.)
(I alt 538 s.)
Indholdet af kompendium til faget.:
Kompendium til HA (Psyk) 3. semester efterår 2014
Human Resource Management – HRM
Materialet i dette kompendium er trykt i den række følge det
anvendes i undervisningen.
Indholdsfortegnelse: 1 SessionIntroduktion til faget og
Strategic Human Resource Management
Intet
kompendiemateriale
2/1 SessionHR funktionens rolle/roller og
Personaleplanlægning
1) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM. 2009,
Routledge, kap. 11
“HR competencies that make a difference” (24 s)
2) John Storey et al: The Routledge Companion to SHRM, 2009,
Routledge, kap 12 “The next evolution”
( 17 s. )
2/2 Session Personaleplanlægning
Intet
kompendiemateriale
3 SessionJagten på talent
3) Hasselbo, Lyndgaard (2008): Anerkendende HR og org.udv., Dansk
Psykologisk Forlag, Kap. 5 ”Tiltrækning og rekruttering” (19 s.)
4 SessionBelønnings- og
præstationsledelse
4) Dick Grote –Conference Board Review, 08/09 2008, “Passing
Judgement” (8 s.)
-) Beardwell and Claydon Human Resources Management 6. udgave Kap.
Talent management – Retaining Talent side 180 – 185 ( 5 s.)
5 SessionMotivation og engagement
5) John Arnold et. al. Work Psychology – Prentice Hall 5. udg. 2010
, Kap. 8 «Approaches to motivation and work design» (50 s.)
6 SessionKompetenceudvikling (KU) og
læring
6) Guldbrandsen: Kompetencekraft. Kap. 1-2 (65 s.)
7/1 SessionLedelse og lederudvikling og
Karriereudvikling
7) Goleman, Boyatzis og McKee: Følelsesmæssig intelligens i
lederskab, 2002 Børsen, Appendiks A (3. s)
8) Larsson, Peter: Ledere lærer ledere at lære (Action Learning),
Valmuen 1987, første del (10 s)
7/2 SessionTrivsel og Stress
9) Hasselbo, Lyndgaard (2008): Anerkendende HR og org.udv., Dansk
Psykologisk Forlag, Kap. 7
(24 s.)
8 SessionInternational og interkulturel
HRM
Intet kompendiemateriale
9 SessionAfskedigelse/afvikling
10) Henrik Holt Larsen: Licence to work. ”Afskedigelser, et
spørgsmål om værdighed”, Kap. 17 (10 s)
10 Session Personalejura
Intet
kompendiemateriale
I alt 235 sider.
I alt ca. 773 siders obligatorisk pensum
|