2016/2017 DIP-D1FMV2015U Serviceøkonomi
English Title | |
Serviceøkonomi |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 03-06-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Ved prøven skal den studerende med
udgangspunkt i fagets pensum:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||
Det anbefales, at du har kendskab til det obligatoriske fag Erhvervsøkonomi for at få det fylde udbytte af undervisningen. | |||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Valgfaget Serviceøkonomi bibringer den studerende et udvidet erhvervsøkonomisk fundament for forståelse, analyse, beslutningstagen, planlægning og udvikling indenfor servicevirksomhed. Faget bygger især videre på faget Erhvervsøkonomi på HD 1. dels obligatoriske del gennem en udvidelse af det teoretiske fundament og anvendelse heraf på servicevirksomheder og sektorer.
Samtidig inddrages nært beslægtede og relevante temaer for servicevirksomheder, for eksempel temaer fra marketing og operations management, dog således, at erhvervsøkonomien udgør det centrale teoretiske fundament og det gennemgående referencepunkt i fagets indhold og opbygning
|
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Fortrinsvis holdundervisning med dialog. | |||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Johnston, Clark, Shulver; Service Operations Management, Improving Service Delivery, 4rd edition. FT Prentice Hall (Pearson Education), 2012, ISBN 978-0-273-74048-3: Kapitel 1 – 11, 14, 15 og 17.
Christian Grönroos: "Service Management and Marketing", 3rd edition, Wiley: a.: "The Dynamics of Expectations", p.99-102 b.: "Quality Management in Services", p.111- 134 c.: "Conclusions: Managing Services and Relationships", p.453-469 |