Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Beskrive og anvende fagområdets begreber, teorier, modeller og
parametre/værktøjer samt analysemetodikker (begreber &
univers).
- Demonstrere selvstændig og analytisk tilgange til at
løse/identificere konkrete markedsanalytiske problemstillinger
(kvalitet & selvstændig kritik).
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation og
opstilling af relevant kommercielt beslutningsgrundlag for
virksomheden (videns reproduktion).
- Udarbejde en kommunikationsstrategi/-plan, herunder opstilling
af målsætninger, estimere budget, forslag til tidsplan og
prioritering af aktiviteter med udgangspunkt i definerede
målgrupper og markeder (operationalisering).
- Opstille design for og analyser til evaluering af kampagners
adfærdsmæssige effekter, eksempelvis effekter omkring pris,
loyalitet og branding (abstraktion & anvendelse).
- Foreslå, gennemføre, fortolke og afrapportere en kvalificeret
markedsanalyse, herunder forholde sig kritisk til det anvendte
teoriapparat og til informationernes relevans og validitet
(anbefaling & konklusion).
|
Prøve/delprøver |
International
Markedsanalyse & Markedsføring:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
- Skriftlig stedprøve på CBS' computere
- Egne bøger og kompendier
- Egne noter i papirformat
- Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
- USB stik til upload af egne noter før
eksamen
|
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet er at give den studerende viden og indsigt i
markedsføringens teorier, modeller og analysemetoder for, hvorledes
markeder kan kvantificeres gennem markedsanalyse, eksponeres,
informeres og influeres for at skabe dialog med virksomhedens
nationale og internationale interessenter med henblik på at
realisere planlagte, målgivne samt gennemførbare aktiviteter.
Kurset omhandler, hvorledes afsætningsøkonomi kan beskrive
markedsdynamikker på både nationale og internationale markeder,
samt hvorledes dynamiske konkurrencesituationer kan beskrives,
analyseres og forstås.
Kurset introducerer markedsgrundformer og deres dynamikker og
markedernes transformation og ændringer gennem bl.a. en stadig mere
internationaliseret konkurrence. Der introduceres taktiske
markedsføringsredskaber, herunder markedsanalyse. Anvendelsen af
disse parametre og analyseredskaber gennemgås gennem en række
temaer, såsom prissætning, markedsdiffusion, markedsanalyse m.m.
Kursets temaer og metodikker indlæres gennem illustrative
erhvervscases, den underliggende teori, praktiske øvelser, samt
brug af eksterne
gæsteforelæsere.
|
Undervisningsformer |
Undervisningsformen vil være en
dialogbaseret gennemgang af pensum og relativering af samme. Denne
relativering vil ske i form af gennemgang af kortere og længere
cases, som illustrerer pensums pointer og anvendelse i praksis.
Disse cases vil i et vist omfang være klasseøvelser, som enten
forberedes inden undervisningen eller gennemgås ved
forelæsningerne. Endeligt vil der også være gæsteforelæsere, der
illustrerer pensums problemstillinger i praksis. |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i forelæsninger |
36 timer |
Skriftlig eksamen |
4 timer |
Forberedelse mv. |
165 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen ligger på tirsdage og torsdage kl. 17.10
- 19.45 i uge 3 - 9. Skriftlig eksamen i uge
11.
|