Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Have kendskab til og forståelse for teorier, modeller og
metoder fra studiet, der kan anvendes til at belyse en konkret
selvvalgt problemstilling.
- Kunne udvælge relevante teorier, modeller og metoder og anvende
disse til analyse af problemstillingen.
- Demonstrere viden om teoriernes, modellernes og metodernes
muligheder og begrænsninger.
- Formulere et relevant og afgrænset problem inden for studiets
fagområde, som strukturerer arbejdet med afgangsprojektet.
- Analysere den selvvalgte problemstilling på baggrund af de
valgte teorier, metoder eller modeller og levere fagligt
underbyggede og dokumenterede konklusioner.
- Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til at
belyse problemstillingen.
- Forklare og evaluere sammenhængen mellem formulering af
problem, udvikling af metode, valg og brug af teori, evt.
empiriindsamling, analyse og konklusion.
- Formidle resultatet, skriftligt såvel som mundtligt, på et
sprogligt og fagligt højt niveau.
- At identificere, formulere, afgrænse, analysere og løse
komplekse problemstillinger inden for studiets fagområde gennem
brug af en eksplicit, reflekteret fremgangsmåde (metode) samt
videnskabelig teori eller modeller.
- At indhente og anvende relevant litteratur både fra pensum for
HD 2. del IB-studiets fagelementer og udenfor pensum.
- At indsamle, behandle og analysere relevant empirisk materiale
på et fagligt grundlag.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Det er en forudsætning for tilmelding til
Afgangsprojektet, at 1. og 2. semester er bestået. |
Prøve/delprøver |
Afgangsprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
Opgavetype |
HD 2. del afgangsprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med det afsluttende afgangsprojekt på fjerde semester
er at bringe den viden, færdigheder og kompetencer, der er
erhvervet i løbet af studiet, i anvendelse på en konkret
problemstilling. Den studerende skal formulere, analysere og
konkludere på en kompleks, selvvalgt problemstilling relateret til
studiets indhold samt formidle disse resultater på et højt fagligt
og sprogligt niveau. Typisk vedrører afgangsprojektet forhold vedr.
en konkret virksomheds planlægning og styring af sine
internationale aktiviteter.
|
Undervisningsformer |
Den enkelte studerende tilknyttes en vejleder til
projektet der yder vejledning til den studerende igennem processen
og vil fungere som eksaminator. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse/oplæg til vejledningsmøder |
30 timer |
Udarbejdelse af Afgangsprojektet |
360 timer |
Forberedelse + eksamensaktivitet |
20 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Aflevering af afgangsprojekt 16/5-2017.
Mundtlig eksamen vil foregå i uge 23 og
24.
|