English   Danish

2016/2017  DIP-DMAMV1006U  Global Market Management

English Title
Global Market Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (MM)
Kursusansvarlig
  • Flemming Cumberland - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Administrativ kontakt: hdmm@cbs.dk
Primære fagområder
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
  • Ledelse/Management
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 12-04-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Kunne forstå og reflektere over disse værktøjers anvendelsesmuligheder/ -begrænsninger i den givne kontekst
  • Stille sig kritisk over for den valgte virksomheds markedsmuligheder samt dens økonomiske styrker/svagheder som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige globale strategi
  • Opstille og vælge markedsstrategier med henblik på optimering af marketingindsatsen
  • Vurdere, om en foreslået løsning med de givne forudsætninger er plausibel, herunder foretage en vurdering af usikkerhed og risiko
  • Vurdere og diskutere validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser
Prøve/delprøver
Global Market Management:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter i papirformat
  • Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
  • USB stik til upload af egne noter før eksamen
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagmodulet er en videreførelse af  og en perspektivering af en række af de fag, der indgår på HD-MM specialets første år.

Fagmodulet sigter på, at den studerende skal kunne kortlægge en given virksomheds strategiske markedsmæssige forretningsmuligheder i forbindelse med dens internationale/globale relationer – under hensyntagen til virksomhedens økonomiske/finansielle midler og øvrige kapaciteter.

 

Fagmodulet følger et faseopdelt forløb, hvor ledelsen agerer proaktivt:

 

- Internationalisering & globalisering

- Den internationale omverden: Makro-, meso- & mikroanalyser

- Markedsvalget: Metoder & principper

- Indtrængningsproblematikken og udvalgte erhvervsøkonomiske teoriområder

- Valg af operationsformer

- Valg af marketing-mix på internationale aftagermarkeder

- Udvikling af virksomhedens globale markedsstrategi

Undervisningsformer
Der vil være tale om et aktivt indlæringsforløb med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog. Desuden vil der forekomme gruppebaseret casearbejde med præsentationer og diskussioner i plenum samt læring via elektroniske læringsplatforme.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse til undervisning og workshop 90 timer
Tilstedeværelse/dialogundervisning/øvelser 27 timer
Eksamensforberedelse 18 timer
Eksamen 4 timer
Yderligere oplysninger

Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland

 

Undervisningen ligger på tirsdage kl. 17.10 - 19.45 i uge 38 - 46.

Eksamen: 4 timers skriftlig tirsdag den 29.11 kl 9-13.

Foreløbig litteratur

Meddeles senere

Sidst opdateret den 12-04-2016