Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: VIDEN
• På det teoretiske plan giver faget de studerende en
forskningsbaseret viden om forskellige teoretiske perspektiver af
såvel organisatorisk som erhvervsøkonomisk karakter til analyse af
organisationernes strategiske situation og strategiske muligheder.
• På det praktiske plan opnår de studerende en viden om en række
strategimodeller og strategibegreber, samt om hvordan disse indgår
i udviklingen af strategier i en strategisk planlægningsproces.
Derudover opnår de studerende en viden om, at strategier i praksis
også kommer til verden via ikke intenderede handlinger og
’emergent’ processer.
• Fagets modeller, begreber og processer giver de studerende
mulighed for at forstå og reflektere over forretningsmæssige og
organisatoriske handlinger i en strategisk sammenhæng.
FÆRDIGHEDER
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
•Identificere centrale strategiske problemstillinger for
organisationer og brancher.
• Anvende modeller, begreber og processer til gennem analyser at
fremkomme med strategiske løsningsforslag på identificerede
strategiske problemer.
•Forholde sig kritisk til virksomheders forretningsstrategier og
fremkomme med forslag til ændringer.
•Se og forstå operationelle handlinger og initiativer i en
strategisk sammenhæng dvs. i en overordnet, holistisk og langsigtet
sammenhæng
•Formidle strategiske problemstillinger i tilknytning til
gennemførte strategiske analyser.
KOMPETENCER
De studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
- Identificere og forstå virksomheders strategiske
situation.
- Identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til
håndtering af komplekse og udviklingsorienterede strategiske
problemstillinger gennem anvendelse af fagets begreber, modeller,
processer og perspektiver.
- Indgå i samarbejde på tværs af organisationen og med
organisationens øverste ledelse med henblik på at løse strategiske
problemstillinger for hele organisationen.
- Identificere eget læringsbehov og strukturere egen læring i
praksis indenfor strategiområdet.
- For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller
få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
EKSAMENSMÅL:
- Forklare fagets centrale begreber, modeller og teorier, som
anført i fagbeskrivelsen.
- Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på
empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i
virksomhedseksempler og/eller cases.
- Sammenligne fagets forskellige teorier og modeller med henblik
på at diskutere deres styrker og svagheder.
|
Prøve/delprøver |
Strategisk
Ledelse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår, Ordinær eksamen i marts/april, Reeksamen i
april/maj |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende der ikke har afleveret
synopsis ifm. den ordinære eksamen skal aflevere en synopsis.
Studerende der har afleveret en synopsis ifm. med den ordinære
eksamen skal genindlevere en synopsis. Ved genindlevering kan man
vælge følgende:
- Aflevere den samme synopsis igen
- Aflevere en tilrettet udgave af synopsis
- Aflevere en helt ny
synopsis
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formål
Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende og
klassisk indføring i fagområdet Corporate Strategy og herigennem
give dem en holistisk forståelse af, hvordan virksomheders
overordnede og langsigtede udvikling og styring finder sted. Det er
fagets ambition dels at gøre de studerende i stand til at levere
relevante strategiske informationer og analyser til topledelsen og
dels at bistå denne i at implementere vedtagne strategier.
Endvidere forsøger faget at bibringe de studerende en tværgående
forståelse af organisationen og en forretningsmæssig forståelse af
denne.
Indhold
Faget starter med at give de studerende en definitorisk og praktisk
introduktion til strategisk ledelse samt en forståelse af, hvordan
strategier udvikles over tid. Endvidere introduceres fire
overordnede perspektiver på strategisk ledelse med henblik på at
forklare fagets mange teoretiske tilgange og kompleksitet. Herefter
præsenteres en række modeller til analyse af virksomhedens
omgivelser, interne forhold samt politiske og kulturelle kontekst.
På baggrund heraf opstilles modeller for udvikling af strategier på
koncernniveau, forretningsniveau, samt strategier for vækst,
globalisering, innovation og entreprenørskab. Herefter ser vi på
hvordan strategier kan evalueres og efterfølgende diskuteres
mulighederne for at implementere strategier via organisatorisk
design, funktionsdesign og via teknikker for ledelse af
forandringer. Undervejs i faget trækkes på en række
erhvervsøkonomiske teorier som strategimodellerne er forankret
i.
|
Undervisningsformer |
30 lektioner |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Forberedelse og eksamen |
107,5 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt:
Aften: Tirsdag i uge 2, 3, 5, 6 og 8 samt torsdag i
uge 1, 4, 5, 6 og 9, kl. 17.10-19.45
Weekend: Lørdag i uge 1, 2, 4, 5 og 7 kl. 8.55 –
14.15
|
Foreløbig litteratur |
Johnson, Scholes, Whittington, Angwin & Ragner:
Exploring Strategy Plus MyStrategyLab with Pearson
eText, Pearson Education Limited, 10th Edition, 2014, 592
pages - ISBN: 9781292007014
|