2016/2017 DIP-DOPLV1061U Business Transformation Strategies
English Title | |
Business Transformation Strategies |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-04-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden
•Faget bibringer de studerende en forskningsbaseret viden om teorier og metoder til effektivisering af organisationer gennem redesign af deres forretningsprocesser. Dette sker i praksis via processer og værktøjer såsom Business Transformation, Collaborative Engineering, Reengineering og Lean Thinking mv. •På det praktiske plan skal de studerende kunne forstå og reflektere over teorier, videnskabelige metoder og praksis i forbindelse med redesign og optimering af forretningsgange i specifikke organisatoriske sammenhænge. De studerende skal her have en viden om hvordan IT kan understøtte og facilitere disse processer ligesom de skal være i stand til at reflektere over samspillet imellem virksomhedens overordnede strategier og udviklingen af optimale forretningsmodeller. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: •Anvende fagets videnskabelige modeller og metoder såsom Business Transformation, Collaborative Engineering, Reengineering og Lean mv. til at effektivisere organisationer samt kunne anvende de generelle færdigheder, der knytter sig til faget, til at indgå i arbejdet med at udvikle organisationers forretningsgange, deres kunde- og leverandørrelationer samt deres forretningsmodeller. •Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter sig til optimering og redesign af forretningsprocesser af såvel strategisk, taktisk som operationel karakter samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. •Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring innovations- og udviklingsprojekter, der har til formål at indrette og forbedre virksomhedens forretningsprocesser. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: •Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og situationer omkring optimering og redesign af forretningsgange og arbejdsprocesser i en organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng.
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
1. år af HD-ØP skal være bestået | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Formål
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
30 lektioner
Undervisningen består af en blanding af forelæsninger, selvstudium, gruppediskussioner og øvelser. Der anvendes cases, der beskriver konkrete virksomhedstransformationer. Spørgsmålet er så: Hvis du var en deltager, hvad ville du så gøre i denne situation? Spørgsmålet diskuteres ud fra såvel litteraturen som praktiske erfaringer. Varianter: Man diskuterer en aktuel implementeringssituation. Man skal forelægge sin plan som det var til en gruppe medarbejdere, eller til en bestyrelse. Man skal analysere problemløsningsmønstret på en arbejdsplads (fx ens egen eller en anden) og foreslå ændringer. |
|||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Onsdag 17.10-19.45 i uge 35-41 og 43-45 |
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
1. Værdibaseret ledelse; (værdistyrede transformationer); 4. udgave, Peter Beyer, Karnov, 2015
2. Der vil derudover blive udleveret elektronisk dokumentation dækkende hele kursusforløbet indeholdende foils fra forelæsningerne, en lang række udvalgte artikler, cases, kapitler fra bøger, værktøjer og teknikker, alt sammen hyperlinket elektronisk i en struktur, der gør det muligt hurtigt at tilgå materialet |