2016/2017
DIP-DOPLV1074U IT Ledelse
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
|
Kursusansvarlig |
- Mogens Kühn Pedersen - Institut for Produktion og
Erhvervsøkonomi (PEØ)
|
Kursusadministration:
hdop@cbs.dk |
Primære
fagområder |
- Informationsteknologi/Information technology
- Projekt- og forandringsledelse/Project and change
management
- Strategi/Strategy
|
Sidst opdateret den
11-04-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden
•Ud fra nyere teori om informationsteknologiens anvendelse i
organisationer giver faget de studerende en forskningsbaseret viden
om informationsteknologiens grundlæggende muligheder for at
effektivisere virksomheder både i økonomisk, organisatorisk og
strategisk henseende. Til dette formål fokuseres på teorier og
værktøjer vedr. IT og forretningsprocesser, IT governance, IT
arkitektur samt IT business cases.
•På det praktiske plan bliver de studerende i stand til at forstå
og reflektere over IT værktøjernes muligheder og begrænsninger i
praksis bl.a. ved diskussion af eksempler på anvendelse.
Færdigheder
De studerende skal erhverve færdigheder i at:
•Anvende fagets videnskabelige modeller og metoder til at
effektivisere organisationer på såvel det operationelle, det
taktiske og det strategiske niveau gennem anvendelse af digitale
løsninger
•Anvende ledelsesfærdigheder til at understøtte og styre en
organisations digitalising.
•Vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter
sig til organisationers digitalisering samt begrunde og vælge
relevante modeller til løsning af organisationens digitale behov.
•Formidle faglige problemstillinger og løsninger med reference til
digitalisering for både IT folk og for ikke- specialister.
Kompetencer
De studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
•Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer omkring
implementering af digitale løsninger i arbejdsmæssige sammenhænge.
Evnen hertil baserer sig bl.a. på en veludviklet organisatorisk,
strategisk og ledelsesmæssig forståelse af organisationen.
•Eftersom digitale projekter ofte går på tværs af funktioner i
organisationen lægger faget vægt på ikke blot at udvikle de
studerendes evne til at gennemføre tværfaglige analyser og
tværfaglig problemløsninger, men også at kunne arbejde på tværs af
funktioner med en høj grad af faglig professionalisme.
- Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring inden
for digitalisering, således at de studerende er i stand til at
holde sig ajour med udviklingen på IT området.
- Eksamensmål: Den studerende skal kunne:
- Forklare fagets centrale modeller og teorier, som anført i
fagbeskrivelsen.
- Anvende disse modeller til analyse og løsninger på
empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i
virksomhedseksempler og/eller cases.
- Sammenligne fagets forskellige teorier og modeller med henblik
på at diskutere deres styrker og svagheder.
|
Prøve/delprøver |
IT
Ledelse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 20
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter, Ordinær eksamen i oktober. Reeksamen i
november |
Hjælpemidler der må medbringes |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formål
Faget IT ledelse har til formål at bibringe de studerede et
kendskab til og en forståelse af organisationers strategiske og
ledelsesmæssige styring og anvendelse af digitalisering.
Indhold
Faget tager udgangspunkt i hvordan en virksomheds
digitaliseringsbehov kan identificeres gennem beskrivelse og
analyse af forretningsbehov fra interessentniveau til det
operationelle niveau. Endvidere ser vi på organisationers
forretningsprocesser og udviklingen af digitale strategier, samt på
hvordan vi kan udvikle digitale løsninger og begrunde deres valg ud
fra en benefits model. Dette fører over i en diskussion af
governance som et udtryk for hvordan ledelsen af digitale
ressourcer organiseres for at opnå en effektiv anskaffelse og de
tilsigtede effekter af en løsning. Derfor estimeres og evalueres
økonomiske, strategiske og konkurrencemæssige effekter. Vi ser på,
hvordan digitalisering kan understøtte og videreudvikle en
virksomheds forretningsmodel gennem overvejelser om design af
virksomhedens digitale arkitektur. Endelig afrundes faget med
en diskussion af, hvordan en digital business case kan
oprettes og hvordan man arbejder med business cases om
digitalisering i praksis.
|
Undervisningsformer |
28 lektioner |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
28 timer |
Forberedelse og eksamen |
109,5 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Torsdag kl. 17.10-20.40 i uge
35-41
|
Foreløbig litteratur |
Tekstbog:
- John Ward & Elizabeth Daniel; Benefits Management.
How to Increase the Business Value of Your IT Projects. 2nd.
edition 2012. Wiley & Sons. UK. ISBN
978-1-119-99326-1 (hbk)
men findes også som e-book ISBN 978-1-
18-38158-8 (ebk) (refereret som W&D).
Artikler:
-
Cusumano, Michael (2010). Technology strategy and management.
The evolution of platform thinking. Communications of the
ACM 53(1) January 2010. 32-34.
-
Ancona et al. Incomplete Leader. Harvard Business
Review 2007.
-
Pedersen, M.Kühn (2012) Fremtidens digitale lederskab.
Økonomistyring & Informatik, 27. årg. 2011/2012, nr.6,
741-759.
-
(Udddrag) Kagermann, Osterle, Jordan (2011) IT-Driven
Business Models. Global case studies in transformation. Wiley &
Sons.
Videoer:
- Digital ledelse v/M. Kühn Pedersen, 2015.
- What digital transformation means for business. Sloan/MIT.
2013.
|
Sidst opdateret den
11-04-2016