2016/2017 DIP-DOPLV1118U Performance management
English Title | |
Performance management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-04-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden
På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan analysere performance management problemer Færdigheder På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger omkring performance management. Kompetencer De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere teori og praksis i form af at belyse komplekse performance management og komme med løsningsforslag. Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
1. år af HD-ØP skal være bestået | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Formål
De forskellige roller for præstationsmålinger og evalueringer i organisationer: Performance management skaber værdi på forskellig vis. Systemerne kan nemlig både bruges til beslutningstagen og til incitamentsskabelse for både medarbejdere og ledere i organisationer. Det diskuteres blandt andet hvilke roller målinger og evalueringer spiller i forhold til kommunikation, læring, feedback, planlægning og motivation i organisationer etc.
Designet af præstationsmåling og evalueringer
i organisationer: Her sættes vægt på udviklingen af
især ikke-finansielle målinger og evalueringer (for eksempelmåling
af kundetilfredshed, medarbejderengagement, innovation og
kvalitet). Med udgangspunkt i økonomisk teori illustreres en række
styringsmæssige udfordringer med at designe og bruge
præstationsmålinger og evalueringer til at implementere strategi.
Endvidere diskutere forskellige former for designvalg i relation
til målinger og evalueringer som hver har deres fordele og ulempe
(f.eks. individuelle versus kollektive målinger, objektive versus
subjektive, absolutte versus relative, og en-dimensionelle versus
fler-dimensionelle)
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
30 lektioner | |||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Onsdage kl. 17.10-19.45 i ugerne 35-41 og 43-45 |
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Diverse artikler |