2016/2017 DIP-DREGV1035U Økonomistyring i politisk styrede organisationer
English Title | |
Management Accounting in Political Organisations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator:
Pia Clasen Mail: pc.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-04-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Faget kræver ingen særlige forudsætninger og kan vælges blandt alle HD 2. dels linjer. Det er dog en fordel at have kendskab til økonomistyring og/eller organisationsteori mere generelt. | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Formål: Mange virksomheder og offentlige organisationer kæmper dagligt med at få økonomistyring til at virke efter hensigten. Udfordringer såsom hvordan man håndterer stærke fagprofessioner, hvordan man håndterer politisk indblanding, eller hvordan man håndterer modstridende interesser, fylder meget og påvirker økonomisystemers effektvitet. Mange virksomheder har dog svært ved at håndtere disse, da de ofte strider imod den konventionelle økonomstyringstankegang, og virksomhederne ender ofte ud med en økonomistyring, der ikke fungerer optimalt.
Dette fags formål er at give de studerende solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til løsning på virksomheders økonomistyringsmæssige problemstillinger. Fagets formål er videre at bibringe de studerende med en række teoretiske perspektiver, som de studerende kan benytte som supplement til traditionel økonomistyring. Fagets fokus er således rettet mod at forstå, hvorfor økonomistyring ikke altid ender op med at fungere som tiltænkt, og hvorfor den konventionelle økonomistyringstankegang ofte kommer til kort.
Bemærk: Det er ikke en forudsætning at have et grundlæggende kendskab til traditionelle økonomistyringsmæssige discipliner, såsom omkostningsfordeling, enhedsomkostningsbegrebet, præstationsmåling, osv. I dette fag er fokus i langt højere grad på økonomistyringseffekter når det skal bruges i praksis.
Indhold: Faget lægger ud med at behandle den særlige økonomistyringslogik der gennem snart tre årtier har præget private såvel som offentlige virksomheder, nemlig new public management tankegangen og det økonomisk rationelle individ. Herefter sættes der fokus på ideen om, at økonomistyring ved at hjælpe med at gøre alle aktiviteter målbare og reviderbare, per automatik vil skabe øget værdi. Her vil faget kigge nærmere på en række begreber, såsom enhedsomkostningsbegrebet, ved at belyse både, hvad sådan et begreb kan muliggøre, men også på samme tid, hvilke problemer der kan opstå når alt forsøges måleliggjort.
Faget fortsætter herefter med at belyse, hvordan økonomistyring gennem dets særlige styringsrationale påtvinger medarbejdere en særlig økonomisk identitet, som disse mennesker ofte ikke bryder sig om, hvilket afstedkommer en række særlige problemstillinger, som virksomheder må løse. I den forbindelse vil faget også belyse de strategier, som medarbejdere typisk benytter som modreaktion til at "bekæmpe" økonomistyringens særlige rationale.
I dette fag vil der også være fokus på økonomistyringens motivationsmæssige problemstillinger, hvor blandt andet en række adfærdsmæssige designfaktorer, såsom budgetdeltagelse og budgetevalueringsstile belyses. Der vil også blive kigget nærmere på magt og kulturmæssige aspekter forbundet med at indføre økonomistyring.
Pædagogik: Faget benytter sig af en kombination af teoretiske tekster og praksisnære cases for at muliggøre både en teoretisk forståelse af praktiske økonomistyringsmæssige udfordringer og konkrete cases, der illustrerer disse udfordringer. I selve undervisningen vil hovedvægten ligge på at skabe diskussioner indenfor dagens emne, sådan at tiden ikke kun bruges på at gennemgå pensum, men også at få vendt og drejet de til undervisningen læste cases. Det er faget formål gennem lektionerne at få skabt et læringsrum, hvor de studerende kan tillære og afprøve deres viden. Formålet er at blive bedre til at kunne identificere konkrete praktiske problemstillinger der må håndteres for at sikre en effektiv økonomistyring. |
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Faget benytter sig af forskellige
undervisningsformer såsom forelæsninger, gruppediskussioner,
småøvelser, samt cases og plenumdiskussioner. Der vil løbende blive
vekslet mellem disse for at skabe et spændende læringsmiljø.
Der vil ikke være hjemmeopgaver eller lignende på dette fag. |
|||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||
Undervisningen: Mandag og onsdag, uge 33-38, kl. 17.10-19.45
|
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Litteraturen offentliggøres på My-CBS og CBS i learn juli/august |