2016/2017 DIP-DSCMV1028U Supplier Relationships
English Title | |
Supplier Relationships |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 02-06-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Fagets formål er at give den
studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for centrale
modeller og metoder der danner grundlag for styring og udvikling af
leverandørrelationer.
Viden: Faget giver den studerende en forskningsbaseret viden om leverandør-relationens centrale rolle for værdiskabelse i organisationen. Herudover tilvejebringer faget den studerende viden om en bred vifte af metoder og modeller som kan bringes i anvendelse til analyse og udvikling af virksomhedens leverandørrelationer, med henblik på at øge den værdi der skabes gennem interaktion med leverandører i organisationens leverandør-netværk. Færdigheder: Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne: • Forstå og vurdere forskellige typer af leverandørrelationer, deres underliggende relations-dynamikker samt hvordan de konkret kan skabe værdi for købervirksomheden. • Anvende fagets modeller og metoder til analyse af virksomheders leverandører og leverandørrelationer med henblik på at skabe forbedret grundlag for styring og udvikling af strategiske samarbejder. • Reflektere over egne skriftlige forum bidrag leveret gennem faget, og argumentere for disse bidrags sammenhæng og relevans i forhold til besvarelse af eksamenscasen. Kompetencer: Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til styring og udvikling af leverandørrelationer. Med denne kompetence får den studerende fundamentet til at kunne indgå i både traditionelle og mere udviklingsorienterede opgaver indenfor strategisk indkøb og sourcing i en arbejdsmæssig sammenhæng. |
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Tilfredsstilledende gennemførsel af fagets 13 online quizzes skal være godkendt før man kan indstilles til eksamen. |
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Supplier relationship management omhandler ledelse af leverandørrelationer og leverandører. Konceptet fokuserer på at integrere leverandører gennem et tæt samarbejde om udvikling af bestemte processer med henblik på at skabe værdi og reducere de samlede omkostninger i forsyningskæden.
Fagets indhold motiveres af, at en voksende dele af værdiskabelsen i en række værdikæder i dag sker i leverandørnetværket og i særdeleshed gennem samarbejde med virksomhedens vigtigste leverandører. Fagets primære fokus er styring og udvikling af strategiske leverandørrelationer og partnerskaber. Faget er opdelt i tre moduler.
Første modul fokuserer på at give en grundlæggende introduktion til leverandørrelationer. Hvad består leverandørrelationer af og hvordan kan en leverandørrelation analyseres er et væsentligt spørgsmål i dette modul.
Andet modul fokuseret på de væsentligste dynamikker/faktorer i leverandørrelationer. Formålet er at bibringe en dyb forståelse for begreberne: Værdi, magt/afhængighed, tillid og attraktivitet i leverandørrelationer.
Tredje modul anvender et udviklingsperspektiv på leverandørrelationer. Modulet fokuserer både på hvordan leverandører kan udvikles, hvordan stærke leverandørrelationer kan udvikles, samt på hvordan leverandører kan inddrages i forskellige former for fælles udviklingstiltag. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Faget er et Blended Learning fag, med en høj grad af online materiale . En høj grad af selvstudie fra den studerendes side må påregnes. Faget består af en række forskellige selvaktivringselementer som eksempelvis video-elementer, quiz-elementer og øvelses-elemente, herunder forum-diskussioner. LEARN benyttes som den primære platform. Faget består desuden af en adobe connect session (online) samt to workshops som afholdes på CBS. | |||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
For further information please contact the Department of Operations Management Programme Administrator: Gitte Østergaard
goe.om@cbs.dk
Blended Learning fag - Adobe Connect og fremmøde lørdag den 29 oktober 2016 og fremmøde den 26 november 2016 |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Fagets litteratur består af en række atikler, cases og bogkapitler. Litteraturen gøres tilgængelig via LEARN og links til artikledatabaser. |