2016/2017
KAN-CCMAO1026U Regnskab 2
English Title |
Financial Statement
Analysis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig |
- Caroline Aggestam Pontoppidan - Institut for Regnskab og
Revision (RR)
|
Primære
fagområder |
- Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
|
Sidst opdateret den
12-12-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Analysere en virksomheds rentabilitet, vækst samt driftsmæssige
- og finansielle risiko baseret på officielt tilgængeligt
regnskabsmateriale (årsrapporter mv.)
- Vurdere regnskabskvalitet af finansielle informationer samt
analysere årsregnskaber og beregne relevante nøgletal i både den
private og den offentlige sektor
- Forklare nøgleforskelle mellem årsregnskaber (eller
regnskabskrav) i den private versus den offentlige sektor (cf.
IPSAS samt de ud fra pensum nævnte Danske standarder)
- Identificere ’støjposter’ i årsrapporten
- Analysere virksomhedens strategi og regnskab på grundlag af
offentliggjorte årsrapporter og anden offentlig tilgængelig
information
- Beregne et budget som fundament for værdiansættelse af en
virksomhed og kreditvurdering
- Analysere en virksomheds værdi ud fra de i pensum nævnte
metoder og modeller
- Analysere en virksomheds kreditværdighed ud fra de i pensum
nævnte metoder
- Diskutere en regnskabsbaseret bonusmodel og vurdere de typiske
udfordringer, som er forbundet med dette arbejde
- Forklare revisors rolle i forbindelse med ovenstående
opgaver
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Der forudsættes indsigt svarende til deltagelse i
faget Regnskab 1. |
Prøve/delprøver |
Regnskab
2:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Individuelt projekt (max. 10 normalsider) som en
besvarelse af en given caseproblemstilling. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
24 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For syge-/omprøven gælder det, at
der individuelt skal udarbejdes en ny besvarelse af en ny
caseproblemstilling. Hvis antallet af eksaminander til omprøven
tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig
prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes
som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator,
medmindre prøven er ekstern.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er en 24 timer casebesvarelse hvor antallet af sider
inklusiv tabeller og figurer ikke må overstige 10 sider,
jf. studieordningen 2015 § 20 stk. 3. Alle skriftlige og
elektroniske hjælpemidler er tilladte. Opgavebesvarelsen
skal udarbejdes individuelt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets primære indhold vil være regnskabsanalyse og
værdiansættelse.
Regnskabsproducenter og revisorer bliver kontinuert præsenteret
for opgaver, hvori der indgår regnskabsanalyse og
værdiansættelse.
Fra kurset vil den studerende få viden om de grundlæggende
elementer i omarbejdelse af resultatopgørelse og balance til
analyseformål samt udarbejdelse af en række nøgletal til
forskellige beslutningsformål. Den studerende vil tage analysen et
skridt videre og vinde indsigt i brugen af grundlæggende
værdiansættelsesmodeller primært for selskabets egenkapital, der
kan applikeres i en række konkrete opgaver.
Eksempler på disse opgaver kan være, men er ikke begrænset
til:
- Køb og salg af dattervirksomheder
- Forecasting og budgettering
- likviditetsanalyser
- konkurrentanalyser
- Impairment tests
- Købsprisallokering
- Going concern
Formålet med Regnskabsanalyse er at sætte de studerende i stand
til at gennemføre regnskabsanalyser og
værdiansættelser.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger kombineret med øvelser. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
48 timer |
Eksamen |
24 timer |
Forberedelse |
134 timer |
|
Foreløbig litteratur |
-
Aggestam Pontoppidan, C. & Andernack, I. (2016).
Interpretation and Application of IPSAS. WILEY
(supplerende litteratur)
-
Aggestam & Brusca (2016). The first steps towards
harmonizing public sector accounting for European Union member
states: strategies and perspectives. PUBLIC MONEY & MANAGEMENT
APRIL 2016
-
Plenborg T., & Petersen, C. (2011). Financial Statement
Analysis PEARSON
-
Deloitte (2013) IFRS -Introduktion til de internationale
regnskabsstandarder
-
Fedders, J. & Steffensen, H. (2012). Årsrapport efter
internationale regnskabsstandarder ‐ fra dansk praksis til IFRS 4.
udgave
|
Sidst opdateret den
12-12-2016