2016/2017  KAN-CCMAV2011U  Løn- og pensionsbeskatning

Salary and Pension Taxation

Type Valgfag
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Michael Tell - Juridisk Institut (JUR)
  • Skatteret/Tax law
Sidst opdateret den 08-03-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: At den studerende er i stand til på højt niveau at kunne identificere, analysere og løse centrale problemer med tilknytning til løn- og pensionsbeskatningen, herunder at påtage sig en egentlig rådgiverrolle. Den studerende skal herunder kunne:
  • forstå det centrale indhold af retskilderne inden for retsområdet og i et klart og korrekt sprog kunne redegøre herfor,
  • forstå forholdet mellem retskilderne og i et klart og korrekt sprog kunne redegøre herfor,
  • beherske den juridiske metode og analysere problemstillinger og vise, hvordan konkrete eksempler kan løses korrekt ved anvendelse af de relevante retskilder inden for retsområdet.
  • håndtere og reflektere over forskellige aflønningsformer samt ind- og udstationering i en skattemæssig henseende.
Forudsætninger for at deltage i kurset
De studerende forventes at have fulgt enten det obligatoriske fag ”skatteret” på Cand.merc.aud.-studiet eller faget ”skatteret" på HA(jur)-studiet i kombination med erhvervelse af den erhvervsøkonomiske bachelor-grad.
Løn- og pensionsbeskatning:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler

Fagets har til formål at udvikle personlige kompetencer indenfor løn- og pensionsbeskatning. Faget har til formål dels at bibringe de studerende evnen til at fortolke retsregler og dels koble regler og faktum. Udover at træne evnen til at skabe overblik i forhold til regler og faktum tilstræbes det endvidere, at de studerende selvstændigt, via ændringer i det underliggende faktum, kan identificere nuancer i den retlige bedømmelse og herigennem påtage sin en egentlig rådgivningsrolle i forbindelse med løn- og pensionsbeskatning. Faget har således til formål at sætte de studerende i stand til på højt niveau at kunne identificere, analysere og løse centrale problemer med tilknytning til løn- og pensionsbeskatningen.

Der tages udgangspunkt i den skatteretlige teori, hvorefter det søges at identificere, afgrænse og systematisere de væsentligste juridiske problemstillinger knyttet til løn og pensionsbeskatningen. Via denne identifikation, afgrænsning og systematisering skal den studerende sættes i stand til at demonstrere dels en forståelse for anvendelsen af de forskellige skatteretlige retskilder og dels håndtere skattemæssige forhold, der påvirker personer og virksomheders skatteplanlægning, herunder forskellige aflønningsformer samt ind- og udstationering af personale.

Holdundervisning
Forberedelse 135 timer