2016/2017 KAN-CCMVV2131U Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan?
English Title | |
Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan? |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: https://e-campus.dk/studium/kontakt eller Contact information: https://e-campus.dk/studium/kontakt | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 05-04-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Business Coaching er en moderne version af de græske lederuddannelser, kaldet protreptikken. Det er en samtalepraksis, der primært er rettet mod ledere. Målet med denne samtaleform er først og fremmest at tilskynde lederen til at forstå sit eget værdigrundlag, sine motiver for at været blevet leder, og hvordan denne individuelle horisont balancerer med organisationens behov. Rettet mod medarbejdere gælder de samme mål for dialogen. I første tilfælde er der tale om en meta-disciplin, der opøver ledere til at coache sig selv og andre ledere eller medarbejdere. Generelt vil business coaching være fanget i spændingen mellem den enkeltes hensyn til sig selv og til fællesskabet. Dette forudsætter og skaber ofte asymmetri på grund af magtrelationerne, formelle og uformelle, især når lederen agerer som coach. Protreptikken arbejder modsat megen business coaching med at ophæve denne asymmetri og styrke individets selvbevidsthed.
Coaching i arbejdslivet kan dels implementeres som ledelsespraksis, og dels ved hjælp af virksomhedskonsulenter. Fælles for begge er tilgange, at de adskiller sig fra traditionel coaching ved bl.a. den tydelige kobling til den organisatoriske kontekst, og ved at formålet med dem er underordnet organisationens overordnede mål, samt ved at magtrelationen mellem den coachende og den coachede kan være asymmetrisk. Implementering af Coaching i en organisatorisk kontekst kræver derfor ikke blot indsigt i forskellige coachingtraditioner og -teknikker, men ligeledes en forståelse af de rammer som den organisatoriske kontekst - på godt og ondt - sætter for coachingen.
Protreptikken derimod hviler i den antagelse, at jo mere et
menneske forstår sine værdier og værdier, jo mere det gennem
refleksiv potens bliver herre i sit eget hus, desto bedre vil det
kunne fungerer organisatorisk, som leder eller medarbejder.
Faget introducerer til den protreptiske tradition, til dens begreber og praksis; samt til forskellige coachingtraditioner og til deres teoretiske udgangspunkt i primært kognitiv psykologi, positiv psykologi, narrativ dialog, systemiske tilgange, samt ledelsesteori. I forlængelse heraf belyses protreptikkens perspektiv, der er centreret som skabelse af selvindsigt gennem bevidsthed om værdier og dermed mulighed for at forsone autonomi og loyalitet. I faget formidles protreptikkens basale, dialogiske praksis, samt visse grundlæggende coachingmetoder. De studerende vil således ved hjælp af øvelser opnå indsigt i protreptikkens og Business Coachingens muligheder og begrænsninger. |
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består primært af forelæsninger, dialogundervisning og øvelser. De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen ved f.eks. øvelser og fremlæggelser. | |||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Ole Fogh Kirkeby: Protreptik – selvindsigt og samtalepraksis. Samfundslitteratur 2016.
Moltke og Molly (2009) Systemisk Coaching – en grundbog. Psykologisk Forlag, København.
Udvalgte artikler og bogkapitler. |