2016/2017 KAN-CHRMO1082U HRM som Teori og Praksis
English Title | |
HRM – theory and practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 06-07-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
’HRM som teori og praksis’ introducerer den studerende til den
nyvalgte specialisering, fagområdet Human Resource Management
(HRM). Udgangspunktet er, at HRM ikke kun beskæftiger sig med
problemstillinger knyttet til individer i en kontekstløs situation,
men derimod handler om en strategisk forankret integration af
personer og opgaver i en organisatorisk kontekst. Faget tager afsæt
i det fagområde, som HRM har erstattet for ca. 20 år siden, nemlig
Personnel Management (PM), og anskueliggør den grundlæggende
paradigmatiske forskel mellem disse to teoriområder (PM og HRM). På
den baggrund præsenteres og reflekteres derover de væsentligste
forskningsområder og dertil hørende praksisformer inden for HRM.
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Faget veksler mellem forelæsning,
casearbejde, øvelser og præsentationer forestået af holdets
studiekredse. Fagområderne videnskabsteori og personalejura
integreres løbende i faget, således at der fokuseres på at
præsentere centrale argumentationer fra disse fagområder på det
tidspunkt i undervisningen, hvor disse umiddelbart er relevante i
forhold til den HRM-cyklus, der er den røde tråd i fag 1. Linjens
team af undervisere samarbejder derfor på tværs for at sikre
sammenhæng og helhedsforståelse.
Det er en vigtig præmis for den teoretiske læring i faget, at den studerende er ansvarlig for selv at vælge en del af fagets pensum og dermed har mulighed for at præge fagets indhold i en retning, der giver mest mening i forhold til egne interesserer og læringsmæssige udfordringer. De studerende udvælger selv fire forskningsbaserede artikler i løbet at faget. Disse artikler tjener til at perspektivere de problemstillinger og dilemmaer, der præsenteres i den underviservalgte pensumlitteratur. Fagets introducerende natur som optakt til at gå i dybden med de enkelte deltemaer i de efterfølgende fag på HRM-linjen, afspejles også i eksamensformen. Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. |
|||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
1) Elektronisk kompendium med forskningsbaserede tidsskriftsartikler, der gøres tilgængelige i fagets arbejdsrum i Learn.
2)
|