2016/2017 KAN-CIBCV2057U Fængende og fair: Forbrugerkommunikation via fødevareemballager på tværs af viden, kulturer og lovkrav
English Title | |
Catchy and fair: Consumer communication through packaging design across knowledge, cultures, and legal requirements |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 20 |
Max. antal deltagere | 45 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 09-03-2016 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset henvender sig til interesserede studerende fra alle kandidatstudier på CBS samt til eksterne deltagere efter Studienævnets konkrete vurdering af disses faglige profil og niveau. Synergi og teambuilding mellem deltagere fra forskellige studieretninger indgår som en integreret og bærende del af undervisningen og case-arbejdet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der veksles mellem lærerstyret gennemgang, bundne
opgaver, workshops og fremlæggelse af selvvalgte cases. Der
arbejdes både i teori og praksis med udvalgte begreber og metoder
fra områderne marketingkommunikation, forbrugeradfærd, sprog- og
kognitionsforskning, visuel kommunikation, jura, design og
kulturstudier. Deltagernes evne til at analysere konkrete cases i
et kommercielt perspektiv og i relation til national og
EU-regulering skærpes, og der opbygges en dybere forståelse af
selve den substans, som reglerne er rettet mod, dvs. ”hvad der
faktisk sker i hovedet” på forbrugeren, når producentens bud på en
optimal emballage afkodes. Begreber som vildledning, vildfarelse,
selvregulering, fair marketing og fair emballagedesign samt
virksomhedernes sociale ansvarlighed (CSR) studeres og relateres
til sprog, kognition og perception, dvs. de midler, emballagen
benytter sig af, når der skal leveres specialiseret kommunikation
til forbrugerne under tidspres. Kurset tilfører således studerende
på forskellige CBS-studieretninger ny viden, som styrker deres
grundlag for at bidrage til fair forbrugerkommunikation,
kompetencer, som i høj grad kan overføres til andre områder end
fødevarer.
Arbejdet med cases står centralt igennem hele forløbet og danner udgangspunkt for deltagernes emnevalg til den endelige prøve. Med udgangspunkt i cases fra fødevareområdet trænes deltagerne i at • kunne bidrage til at analysere og skabe eller planlægge fødevareetiketter og anden relevant kommunikation, • argumentere for, hvorledes emballagens kommunikative potentiale kan udnyttes optimalt og risikoen for vildledning minimeres i en konkret case • løse opgaver under anvendelse af tværfaglig kompetence og relevante teorier, metoder, modeller og teknikker • redegøre for fairness-problematik set i producent-, myndigheds- og forbrugerperspektiv • relatere potentielle konkurrencefordele på nationale og internationale markeder til fairness-begrebet på et reflekteret grundlag. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|