2016/2017 KAN-CPSYO1622U Organisationsudvikling i praksis
English Title | |
Organizational development in pracsis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2016 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere en evne til
at
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Organisationsudvikling i praksisn:
Faget anlægger en praktisk og interventionsorienteret vinkel på semestrets gennemgående tema: organisatorisk forandring samt konsulentens eller forandringsagentens rolle. Her fokuserer vi på organisationsudviklingsprocessen, fra igangsættelse og kontrakt, planering, gennemførsel, indtil afslut og evaluering. Vores udgangspunkt er, at forandringsprocesser kan planlægges og igangsættes, men også at de rummer stærke elementer af uforudsigelighed, konflikter og dilemmaer, idet forandring også handler om at opløse og knytte nye relationer. Faget indholder en orientering i forskellige typer af organisationsudviklingsmetoder, samtidig med at særlig vigt lægges ved evnen til at udvikle og tilpasse metoder til den specifikke situation.
Faget baseres på en processkonsultativ tilgang, hvor relationen til klienten og klientorganisationen opfattes som dynamisk. Det lægges vigt vid konsultentens evne til reflektion over klientrelationen og over sin egen rolle, som en ressource for selve interventionsprocessen. Herigennem sættes den studerende i stand til at kunne indgå i forskellige udviklingssammenhæng, skabe en konstruktiv rolle, fra hvilken et organisationsudviklingsforløb kan tilrættelægges og gennemføres. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Organisationsudvikling i praksis:
Forelæsninger, øvelser, og onlinearbejde. Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det integrerede miniprojekt. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Interventionsmetoder i psykologien: Bogkøb
Kompendium Download
|