2016/2017
KAN-CPSYO1623U Integreret projekt i
proceskonsultation
English Title |
Integrated Project in Process
Consultation |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig |
- Magnus Larsson - Institut for Organisation (IOA)
- Marianne Stang Våland - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisation/Organization
- Virksomhedspsykologi/Business psychology
|
Sidst opdateret den
23-01-2017
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne til
at:
- Identificere en organisatorisk forandringsproblemstilling i
forbindelse med selvvalgt case
- Foretage en teoretisk baseret analyse af
forandringsproblemstillingen knyttet til de forandringsfænomener
som har været i fokus i fagene Forandringsledelse og
Organisationsudvikling i praksis
- Sammenligne og vurdere relevante teoriers forklaringskraft i
relation til forandringsproblemstillingen
- Udvælge, vurdere og anvende relevante teorier og
interventionsmetoder til løsning af forandringsproblemet
- Opstille en konkret, realistisk interventionsplan i relation
til forandringsproblemet. Planen skal specificeres med hensyn til
forberedelse, gennemførelse og opfølgning af interventionen
- Vurdere interventionsplanens forudsætninger, styrker og
svagheder
|
Prøve/delprøver |
Integreret
projekt i proceskonsultation:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Integreret projekt i
proceskonsultation:
•Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet og
projektrapporten til den ordinære eksamen, men været syg ved den
mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af den allerede
indleverede synopsis. Dette gælder også hvis den studerende går på
barsel mellem aflevering af det skriftlige produkt og den mundtlige
prøve.
•Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af projektet
på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige
sygeprøve, hvis vedkommende, indenfor en nærmere fastsat frist,
gennemfører et projektarbejde og afleverer en individuelt
udarbejdet projektrapport.
•Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projekt og
projektrapport til den ordinære eksamen, men ikke består ved den
mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve på basis af et,
indenfor en nærmere fastsat frist, bearbejdet projekt og/eller en
bearbejdet projektrapport.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven har form af et skriftligt miniprojekt udarbejdet
individuelt eller i grupper á max. 5 personer. Projektet må have en
længde på max. 10 normalsider. På baggrund af miniprojekt
udarbejdet i grupper afholdes der mundtlig gruppeprøve. Varighed af
den mundtlige prøve er 20 minutter pr. studerende dog max 60
minutter i alt. Herefter bedømmes hver studerende ud fra en samlet
bedømmelse af det skriftlige miniprojekt og den mundtlige
præstation ud fra 7-trinsskala (helhedsbedømmelse).
Den ordinære eksamen finder sted i maj/juni og syge-/omprøven
finder sted i august.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Semestrets gennemgående tema er ”forandringsprocesser” og består
af fagene Forandringsledelse og Organisationsudvikling i
praksis.
Integreret projekt:
Miniprojektet er centreret omkring en konkret selvvalgt empirisk
case og trækker på emner og tekster fra fagene Forandringsledelse
og Organisationsudvikling i praksis. Formålet med det integrerede
projektarbejde er at koble identifikation og analyse af et konkret
organisatorisk forandringsproblem med udformning af en argumenteret
interventionsplan. Samtidig er det formålet at opøve evnen til at
formulere en præcis og kortfattet konsulentrapport. Dette sker dels
gennem et gruppebaseret projektarbejde omkring en selvvalgt
empirisk case, dels gennem klyngevejledning, hvor grupperne
fremlægger og diskuterer de konkrete problemstillinger med feedback
fra underviser.
|
Undervisningsformer |
Klyngevejledning
Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til
undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det
integrerede miniprojekt. |
Studenterarbejdstimer |
klyngevejledning (kan ændres) |
12 timer |
Introforelæsning |
2 timer |
|
Sidst opdateret den
23-01-2017