2017/2018 BA-BEBUO1001U Organisationsteori
English Title | |
Organisational Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 26-09-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Efter at have fulgt faget forventes den studerende at
være i stand til:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at give de studerende viden omkring organisationsteori, således at de kan analysere organisatoriske forandringer og identificere organisatoriske udfordringer. I faget præsenteres de studerende for en række klassiske og moderne teorier om organisationer. Teorierne skal give de studerende en forståelse for, hvordan organisationer fungerer og viden om organisatoriske problematikker og udfordringer omkring emner som eksempelvis; ledelse, kultur, beslutningstagning, struktur og forandring. Kurset inddrager løbende relevant empirisk materiale i form af cases, der anskueliggør forskellige problematikker. I arbejdet med cases anvendes organisationsteorierne til at analysere konkrete organisatoriske udfordringer og dilemmaer.
På kurset introduceres de studerende til forskellige typer af litteratur:
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget er baseret på en blanding af forelæsninger og undervisning på mindre øvelseshold. På øvelsesholdene arbejdes der med cases, som forudsætter de studerendes aktive involvering. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Både mundtlig og skriftlig feedback er tænkt ind i fagets undervisningsforløb. I første del af kurset faciliteres mundtlig student-til-student feedback på øvelsesholdet, hvor de studerende præsenterer deres analyser af cases, og giver hinanden feedback. Den mundtlige feedback er faciliteret af underviseren, som også giver feedback. I anden del af kurset afleverer de studerende to mindre skriftlige analyser af cases på øvelsesholdet, som underviseren efterfølgende giver dem individuel feedback på. Feedbacken på de skrevne opgaver forbereder de studerende til at skrive deres eksamensessay. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Alvesson, M. & Willmott, H. (2002). Identity regulation as organizational control: Producing the appropriate individual. Journal of Management Studies 39(5), p. 619-644.
Barnard, C. I. (1968). The functions of the executive. Harvard University Press.
Cohen, M. D., March, J. G., & Olsen, J. P. (1972). A garbage can model of organizational choice. Administrative science quarterly, 1-25.
Fournier, V. & Grey C. (2000). At the critical moment: Conditions and prospects for critical management studies. Human Relations 53(1), p. 7-32.
Kärreman, D. (2015). Critical management studies. I Vikkelsø &Kjær (red.), Klassisk og moderne organisationsteori (pp. 343-358). København: Hans Reitzel.
Kunda, G. (1992). Engineering culture: Control and commitment in a high-tech corporation (pp. 1-25). Philadelphia, PA: Temple University Press.
Mintzberg, H. (1980). Structure in 5's: A Synthesis of the Research on Organization Design. Management science, 26(3), 322-341.
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership. John Wiley & Sons.
Vikkelsø, S. og Kjær, P. (red.). (2014). Klassisk og moderne organisationsteori. Hans Reitzels Forlag.
|