2017/2018 BA-BEBUO1008U Videnskabsteori og metode
English Title | |
Philosophy of Science and Methodolgy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
At tage gode og velbegrundede beslutninger på vegne af en virksomhed forudsætter indsamling af relevant data, metoder til at bearbejde data på en systematisk og velfunderet måde samt kritisk stillingtagen til denne videns brugbarhed og begrænsninger i relation til en konkret problemstilling. Vidensindamling- og bearbejdning kræver med andre ord en forståelse af grundlæggende videnskabsteoretiske problemstillinger - hvad eksisterer, hvordan opnår vi viden, kan vi opnå objektiv viden, etc. - og hvordan disse udspiller sig i relation til samfundsvidenskabelig metode.
Kursets overordnede formål er at give den studerende indsigt i de vigtigste videnskabsteoretiske debatter og positioner i samfundsvidenskaben, at forstå disse positioners relevans i lyset af centrale kvantitative og kvalitative samfundsvidenskabelige metoder, samt at anvende de præsenterede videnskabsteoretiske positioner til analyse af samfundsvidenskabelige problemstillinger. Kurset søger således at styrke den studerendes evne til analytisk beslutningstagning såvel som kritisk refleksion over den viden, der produceres og præsenteres i et samfund.
Kurset er opdelt i to dele
Kurset kombinerer forelæsninger og holdundervisning. Hvor forelæsningerne sigter mod at præsentere og diskutere de vigtigste pointer fra pensum, er formålet med holdundervisningen at give de studerende mulighed for gennem diskussioner og evt. gruppearbejde og studenterpræsentationer aktivt at arbejde med de fagets problemstillinger. Målet er ligeledes at sætte de videnskabsteoretiske diskussioner i et anvendelsesorienteret perspektiv, for at forstå hvilken rolle videnskabsteori spiller i forskning og vidensarbejde mere generelt. |
||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget er baseret på en kombination af
forelæsninger og holdøvelser.
Faget udbydes i kombination med faget; Danmark i et komparativt perspektiv |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Studerende modtager feedback på mundtlig oplæg og skriftlige bidrag i hhv. holdtimer og workshops. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Liv Egholm (2014) Videnskabsteori – perspektiver på organisationer og samfund, København: Hans Reitzels Forlag
Catharina Juul Kristensen og M. Azhar Hussain (red.) (2016) Metoder i samfundsvidenskaberne, København: Samfundslitteratur |