2017/2018 BA-BEBUO1012U European Business Diversity
English Title | |
European Business Diversity |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Samtidig med at der sket betydelige harmoniseringer som resultat af en stærkere og stærkere integration af europæiske markeder, eksisterer der stadig betydelig diversitet mellem de europæiske nationale økonomier. Forskellene angår en række områder, der har direkte betydning for virksomheders mulighed for at agere i Europa, eksempelvis arbejdsmarkedspolitik, innovations- og forskningspolitik, finansiel regulering eller corporate governance-regler. En dyb forståelse af de socio-økonomiske rammevilkår for virksomheder og deres ageren på europæiske markeder, forudsætter dermed konkret viden om indretningen af økonomierne, såvel som de rette teoretiske værktøjer til at forstå og analysere den historiske, politiske og kulturelle baggrund for økonomiernes diversitet.
Både hvad angår teoretiske og empiriske perspektiver ligger ’European Business Diversity’ i forlængelse af kurset ’Danmark i et komparativt perspektiv’. De teoretiske perspektiver i ’European Business Diversity’ har oprindelse i komparativ politisk økonomi, og anlægger et makroperspektiv på forståelsen af økonomiernes indretning og diversitet. Til trods for betydelige forskelle i de i kurset anvendte teoretiske perspektiver, deler de et fokus på politiske, kulturelle og økonomiske institutioners betydning for indretningen af et lands økonomi. Empirisk er fokus på den institutionelle baggrund for forskellen mellem de vigtigste økonomier i Europa – eksempelvis Tyskland, Storbritannien, Sverige, Frankrig, Spanien og Italien – såvel som i Østeuropa. Gennemgangen fokuserer på de policyområder med størst betydning for virksomheders ageren. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af både forelæsninger og holdundervisning. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Studerende får feedback på mundtlige oplæg i holdundervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Bemærk: udbydes første gang i Efterår 2018 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Oversigt over pensum foreligger ved kursets start. |