2017/2018 BA-BEBUO1015U Internationalisering uden for Europa og kvalitativ metode
English Title | |
Internationalisation beyond Europe and Qualitative Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 16-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset omhandler hvordan og hvorfor Europæiske virksomheder internationaliserer ud over Europa, samt hvordan man kan arbejde med kvalitative metoder til at undersøge og analysere disse processer. Kurset er delt i to overordnede blokke:
1. Push-faktorer: Hvad er økonomisk globalisering? Hvorfor, hvor meget/lidt, og hvordan Europæiske virksomheder internationaliserer. Hvad disse virksomheder har ’i bagagen’ i og med, at de kommer fra Europa (især Danmark). Det Dunning kalder for ’ownership advantages’. Er der forskel på hvad det er for virksomheder? Sektorer? Hvilken forretningsetik – normer/værdier – tager danske virksomheder med sig ud i verden, og hvilke erfaringer har de med etiske problemstillinger derhjemme og i Europa?
2. Pull-faktorer: Her ser vi på hvor virksomheder orienterer sig imod. Primært vil vi fokusere på markeder uden for Triaden, dvs. vækstøkonomier og andre udviklingslande. Vi ser på teorier og cases omkring Location-specific advantages, location attractiveness, National Business Systems og co-evolutionary economics. Der arbejdes med empirisk datamateriale og cases, hvor danske virksomheder har internationaliseret og evt. har været involveret i etisk problematiske forretninger uden for Europa, og det studeres, hvordan man har håndteret disse problemer, såvel lokalt som fra nationalt HQ.
Der vil være fokus på business internationalisering, strategier uden for Europa, business ethics mm.
Den metodiske del af kurset fokuserer på kvalitative forskningsmetoder, der er relevant for at analysere virksomheders internationalisering. Fokus vil især være på forskningsdesign, case studier, interviews, observationer og tekstanalyse. De forskellige metoder vil blive gennemgået i forelæsninger, mens øvelsestimerne er mere praksisorienteret omkring brugen af metoder og/eller internationalisering af konkrete virksomheder. Desuden vil vi diskutere teoriers og metoders anvendelighed og begrænsinger. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisiningen bliver en kombination af forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning og øvelser. Vi bruger casestudies til at belyse og benytte relevante teorier og forstå internationaliseringen af europæiske virksomheder. For hvert tema er der øvelser i mindre hold. Udover forelæsninger og øvelser er der 6 timers vejledning til hver gruppe. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
I løbet af kurset vil de studerende modtage forskellige former for feedback: 1) Under øvelserne vil de studerende lave præsentationer, som underviseren giver feedback på indholdet af. 2) I løbet af projektforløbet, vil de studerende give hinanden feedback på dele af deres projekter, metodeindsamling, og case-arbejde. 3) Der er vejledning i forbindelse med projektforløbet, hvor grupperne får direkte feedback på deres skriftlige arbejde af deres vejleder. 4) Efter eksamen vil grupperne modtage fælles feedback på projektet. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Bemærk: udbydes første gang i forår 2019 |