2017/2018 BA-BEBUV1010U Public Affairs / lobbyisme som forretningsstrategi
English Title | |
Public Affairs / Lobbying as a Business Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Lars Abel, sekretær: Tine Silfvander (ts.ibc@cbs.dk) | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-02-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Studerende på HA eller BA niveau. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Med udgangspunkt i en business-tilgang fokuseres der detaljeret på, hvordan virksomhederne kan følge med i og søge indflydelse på udviklingen af den nationale og europæiske lovgivningsproces , f.eks. gennem lobbyisme/Public Affairs (primært nationalt og i Bruxelles).
Undervisningen foregår på baggrund af den aktuelle udvikling i det globale, internationale samfund og det europæiske samarbejde.
Lobbyisme, Government Relations og Public Affairs drøftes ud fra en teoretisk og praktisk tilgang, ligesom begrebet CSR – Corporate Social Responsibility – belyses.
Der tages udgangspunkt i danske virksomheders muligheder og interesser.
Hovedparten af den virksomhedsrelevante lovgivning vedtages på EU-niveau, men er samtidig også en integreret del af den nationale danske beslutningsproces. Globaliseringen og udviklingen af de internationale og europæiske institutioner (G20, EU m.fl.) indebærer, ikke mindst i forbindelse med den geopolitiske udvikling, fremdriften i den internationale handel (WTO), Brexit, den finansielle udvikling (IMF m.fl.) etc., at erhvervslivet nødvendigvis må have øget forståelse for de krav, udviklingen stiller til virksomhedernes strategiske planlægning. Samtidig spiller en række udefra kommende faktorer ind, herunder en mulig ny verdensorden personificeret bl.a. i form af den nye amerikanske præsident Donald Trump og dennes utraditionelle tilgang til præsidentembedet. Klima- og miljøspørgsmål aktualiseres efter COP21 i Paris og får stadig øget relevans for virksomheder og industri.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget gennemføres som forelæsninger, workshops (præsentation, opponering, diskussion) samt opgavedrøftelser. Der forventes herudover gennemført bl.a. besøg i Folketingets Europaudvalg og i danske erhvervsorganisationer (DI - Dansk Industri, Dansk Erhverv og Landbrug og Fødevarer). | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Direkte feedback i forbindelse med præsentationer og opgavedrøftelser. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Der fokuseres især på den helt aktuelle udvikling i det internationale samfund, EU og de europæiske lande, som konstant påvirker virksomhedernes erhvervsklima. Kildesøgningen fortsætter således for at kunne være fuldt opdateret i forhold til den dynamiske daglige udvikling i Verden. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|