2017/2018
BA-BEUBO1012U Internationalisering - uden for
Europa
English Title |
Non-European Markets, European
Business beyond Europe. |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig |
- Kursusansvarlig
Stine Haakonsson - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Globalisering og international virksomhed/Globalization and
international business
- Sociologi/Sociology
- Strategi/Strategy
|
Sidst opdateret den
16-06-2017
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal kunne:
- redegøre for processer og strategier bag internationalisering
af europæiske virksomheder udenfor Europa.
- diskutere push- og pull-faktorer virksomhederne møder i denne
process.
- forstå, forklare og redegøre for forskelle og nuancer (sektor,
geografisk oprindelse og -mål, virksomheders resourcebase og
markedsorientering) i internationaliseringen.
- analysere cases og problemstillinger ud fra fagets teorier og
redegøre for fordele og ulemper af teorierne.
|
Prøve/delprøver |
Internationalisering - uden for Europa:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset omhandler hvordan og hvorfor Europæiske virksomheder
internationaliserer ud over Europa. Det er delt i to overordnede
blokke:
- Push-factors: Hvad er økonomisk globalisering? Hvorfor, hvor
meget/lidt, og hvordan Europæiske virksomheder internationaliserer.
Hvad disse virksomheder har ’i bagagen’ i og med, at de kommer fra
Europa (især Danmark). Det Dunning kalder for ’ownership
advantages’. Er der forskel på hvad det er for virksomheder?
Sektorer? Hvilken forretningsetik – normer/værdier – tager danske
virksomheder med sig ud i verden, og hvilke erfaringer har de med
etiske problemstillinger derhjemme og i Europa?
- Pull-factors: Her ser vi på hvor virksomheder orienterer sig
imod. Primært vil vi fokusere på markeder uden for Triaden, dvs.
vækstøkonomier og andre udviklingslande. Vi ser på teorier og cases
omkring Location-specific advantages, location attractiveness,
National Business Systems og co-evolutionary economics. Der
arbejdes med cases, hvor danske virksomheder internationaliseret og
evt. har været involveret i etisk problematiske forretninger uden
for Europa, og det studeres, hvordan man har håndteret disse
problemer, såvel lokalt som fra nationalt HQ.
Der vil være fokus på business internationalisering, strategier
uden for Europa, business ethics mm. Vi bruger case studies til at
belyse udviklingen.
|
Undervisningsformer |
Undervisiningen bliver en kombination af
dialogbaseret holdundervisning og øvelser. Vi bruger casestudies
til at belyse og benytte relevante teorier og forstå
internationaliseringen af europæiske virksomheder. For hvert tema
er der ligeledes øvelser i mindre hold. |
Feedback i undervisningen |
I løbet af kurset vil de studerende modtage
feedback på de præsentationer og case-arbejder, de laver i
øvelsestimerne.
Underviserene står til rådighed for feedback til studerende i de
angivede 'office hours' (oplyst på Learn).
I kurset vil der også være feedback gennem brug af quiz. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
36 timer |
Forberedelse |
102 timer |
Eksamen |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Grundbog:
Collinson and Morgan. 2009. ”Images of the International Firm”
Mike W. Peng. 2011. ”Global Business”
|
Sidst opdateret den
16-06-2017